Pazar , Ağustos 19 2018
Anasayfa / Global Isınma / Kereste Artığından Daha Güçlü ve Suya Dayanıklı Beton Yapıldı

Kereste Artığından Daha Güçlü ve Suya Dayanıklı Beton Yapıldı

Singapur Ulusal Üniversitesi’nden bir araştırmacı ekibi, artık kerestelere çimento ve harç eklereyek geri dönüştürebilecek yeni bir yöntem geliştirdi. Bu sayede elde edilen malzeme hem daha güçlü, hem de suya karşı daha dayanıklı hale geldi. Sadece bir yıl içinde, Singapur’daki mobilya fabrikaları yarım milyon tondan fazla kereste artığı üretebilir. Bu atık öncelikle geri dönüşümü için iyi bir yol olan talaş şeklini almış ve bu da odun kömürü benzeri madde olan biyokömür haline getirmişlerdir.

Biyo kömürün çeşitli çevresel faydaları vardır. Biyokütle, 10 veya 20 yıl içinde parçalanarak karbonunu atmosfere bırakırken, biyokömür inanılmaz derecede stabil bir malzemedir ve karbonunu binlerce yıl hapsedebilir. 2010 yılında yapılan bir çalışma, küresel biyokömür üretiminin artırılmasının, dünyanın insan kaynaklı sera gazı emisyonlarının yüzde 10’unu karşılayabildiğini ortaya koymuştur. Güçlü su emme ve tutma kapasitesi nedeniyle, biyokömür harika bir toprak zenginleştirici olarak da bilinir.

Karbon salınımını azaltabilir

Biyokömür için diğer ticari uygulamaların araştırılırken, Singapur Ulusal Üniversitesi’ndeki ekip, çimento veya harç karışımlarına az miktarda ilavesiyle, çimentoyu % 20’ye kadar daha güçlü ve % 50 daha fazla su geçirmez hale getirdiğini keşfetti. Projeden araştırmacı Kua Harn Wei, “Her bir beton fabrikası için 50 kilograma kadar (110 lb) ahşap atıklar kullanılabilir. Genellikle, Singapur ‘da inşa edilen her metrekarelik alanın her biri için 0.5 metreküp betona ihtiyaç duyuyoruz. Bu, 100 metrekarelik bir taban alanıyla tipik dört odalı bir ünite oluşturmak için geri dönüştürülen yaklaşık altı ton ahşap atığı anlamına geliyor,”diyor.

Bu yöntem yakılacak veya bir depolama alanına konulacak odun atığı ile geri dönüştürülerek beton yapıların mukavemetinin artırılmasının yanı sıra, binalarda karbon depolamanın benzersiz bir yoludur. Biyokömürü beton yapıya dahil etmek, karbonun, yakma veya çürüme yoluyla atmosfere salınmak yerine bir forma hapsedilmesini sağlayabilir.

Hakkında Sedat Emir

Çukurova Üniversitesi Kimya Bölümü, Fizikokimya anabilim dalında doktora öğrencisiyim. İlgi alanlarım; Kimya, Enerji, Enerji Depolama, Yenilenebilir Enerji, Organik Kimya ve Fizikokimya. Daha yaşanılabilir, bilgi ve sevgi dolu bir dünya için bilimsel çalışmalarım/çalışmalarımız devam etmektedir.