Cumartesi , Ocak 18 2020
Anasayfa / Deneysel / Yeni Radyoterapi Yöntemi Tedaviyi 1 Saniyeye İndiriyor

Yeni Radyoterapi Yöntemi Tedaviyi 1 Saniyeye İndiriyor

Radyoterapi kanser tedavisinde en etkili yöntemlerden biri olsa da mükemmel bir çözüm sayılmaz. Radyoterapi haftalar, hatta aylar sürebilir ve genelde sağlıklı hücrelere de kalıcı hasarlar verir. Peki ya bu uzun süreli tedavi sadece 1 saniyede bitse iyi olmaz mı? İşte Pennsylvania Üniversitesi’nden araştırmacılar, bunun mümkün olduğunu gösterdiler.

Doğru araçlar kullanıldığında kanserli hücrelerin tümünü öldürmek çok da zor değildir. Radyasyon veya ilaçlar yönlendirilerek kanserli hücreler öldürülebilir, asıl problem yoğun bölgelerde saklanan tümörlerdedir. Kanserli hücreleri öldürmeye çalışırken, etrafındaki sağlıklı hücreleri de öldürürsünüz. Radyoterapi haftalar sürdüğünden, ister istemez sağlıklı hücreler de ölür. Bu nedenle kanser yok edilse de, her türden sağlık problemleriyle karşılaşılabilir.

İşte yeni geliştirilen FLASH radyoterapi tedavisi sayesinde hastaya normalde haftalarca verilen radyasyona, yakın miktarda radyasyon sadece 1 saniyede verilebiliyor. Önceki deneylerde kanser üzerinde etkisinin temelde aynı olduğu, fakat sağlıklı dokulara verilen ikincil zararın önemli ölçüde düştüğü gösterildi.

Yeni araştırmada parçacık türünün değiştirilmesiyle FLASH radyoterapinin çok daha etkili olduğu bulundu. Normal radyoterapide elektronlar kullanıldığından, vücutta çok derin dokulara ulaşılamaz. Bu nedenle radyoterapi genelde cilt kanseri gibi yüzeysel kanserlerde kullanışlıdır.

Fakat bu FLASH radyoterapide protonlar kullanıldı ve bu parçacıkların hastanelerdeki mevcut liner hızlandırıcılarda üretilebileceği gösterildi. Ayrıca protonlar daha derin dokulara işleyerek, daha geniş tümör türüne karşı etki edebiliyor.

Araştırma ekibi pankreas yan tümörlerinde yöntemlerinde test ederek, metodun aşağı yukarı normal radyoterapi gibi etkili olduğunu gösterdi. En önemlisi ise FLASH terapinin sağlıklı hücre ölümünü azaltarak bağırsak fibrozu gibi yan etkilere neden olmadığı görüldü.

“Yayınlanan bulgular mevcut hızlandırıcılar kullanılarak, ilk kez elektron yerine proton kullanıarak FLASH dozların fizibilitesini ortaya koydu,” diyor araştırmanın yardımcı kıdemli yazarı James M. Metz.

Araştırmacılar şimdi bu çalışmayı klinik denemelere dönüştürmek istiyorlar. Bu çalışmalar içinde , insanlar için proton radyasyonu üretecek sistemler geliştirmek de var.

Araştırma International Journal of Radiation Oncology, Biology, and Physics’de yayınlandı.

Kaynak: https://newatlas.com/medical/cancer-flash-radiation-treatment-protons/