Sorting by

×
AstronomiTeknoloji HaberÜtopyaUzay-Zaman

TESS İlk Dünya Büyüklüğündeki Dış Gezegeni Keşfetti

Massachussets Teknoloji Enstitüsü’nden(MIT) astronomlardan oluşan bir ekip, NASA’nın TESS uzay teleskopunun ilk Dünya benzeri dış gezegenin keşfettiğini onayladı. HD 21749c adı verilen bu dış gezegen kendi yıldız(HD 21749) sisteminde bulunan en küçük gezegen ve Dünya’dan 52 ışık yılı uzakta ve Reticulum takım yıldızında yer alıyor. Ayrıca Neptün büyüklükte bir alt dünya  olan HAD21749b’ye ev sahipliği yapıyor.

HD21749c her ne kadar “Dünya büyüklüğünde “ olsa da ,ideal piknik yeri sayılmaz. Güneşine çok yakın olduğundan yüzey sıcaklığı 425° C ve 7.8 günde bir etrafını dönüyor. Yani Venüs kadar sıcak ve kurşun metalini eritecek kadar sıcak.

MIT’ye göre bu keşif , 2019 başlarında keşfedilen yıldızın etrafındaki Neptün altı gezegen HAD21749b’nin detaylı incelenmesiyle ortaya çıktı. Verilerin incelenmesiyle yıldızın ışığını büken 11 geçişin en küçük

18 Nisan 2018’de Space X Falcon  9 roketiyle Cape Canaveral Hava Üstü’nden fırlatılan TESS eliptik ay rezonans yörüngesinde yer aldığında, 108,000 ila 375,000 km yükseklikte geziniyor. Dünya’nın etrafını 13,7 günde  dolanıyor ve Ay’ın yörüngesine 37 derecelik eğimde duruyor. Bu sayede uzay gemisi minimum düzeltmeyle stabil kalarak, teleskopun 4 kamerasının Güneş veya Dünya’dan bir parlama olmadan görüntüleme yapmasına imkan veriyor.

“Yıldızlar çok parlak ve birbirine yakın olduğundan, düzinelerce Dünya-benzeri gezegen bulmayı hedefliyoruz,” diyor TESS ekip elemanı Diana Dragomir. Kendisi aynı zamanda MIT’nin Kavli Astrofizik ve Uzay Araştırmaları Enstitüsü’nde doktora sonrası araştırmacı olarak çalışıyor. TESS sayesinde küçük yıldızlar etrafında bile yaşanabilir gezegenler bulanabileceğini düşünüyorlar.

Araştırma Astrophysical Journal Letters dergisinde yayınlandı.

Kaynak: MIT