BiyolojiDeneyselİlginç BilimUzay-Zaman

ISS’de Yapılan Deneye Göre Bakteriler ,Yıllarca Uzayda Hayatta Kalabiliyor

Uluslararası Uzay İstasyonu, ISS’de yeni yapılan bir deneyde, istasyon dışına yerleştirilen bakterilerin uzayda yıllar boyu yaşayabildiği keşfedildi. Yani elde edilen bu yeni bulgular, panspermia teorisinde olduğu gibi dünyadaki yaşamın uzaydaki diğer gezegenlerden gelmiş olma olasılığını destekliyor.

Bakteriler zorlu koşullarda yaşayabilen ilginç canlılardı. Dünya’da en derin buzuldan en kuru çöllere kadar ve hatta atmosferin en yüksek katmanlarına kadar her koşulda bulunabilir. Fakat uzay bakterilerin ulaşabileceği en son nokta olduğundan, eğer bakteriler uzayda hayatta kalabiliyorsa, diğer gezegenlerden dünyaya kadar yolculuk etmiş de olabilir.

Yeni araştırmada, Tokyo Üniversitesi’nden araştırmacılar Deinococcus radiodurans adı verilen dayanıklı bakteri pelletlerini test amacıyla ISS’in dışına yerleştirdiler. Bu ortamda bakteriler uzay boşluğunun dondurucu soğuklarına ve yüksek radyasyona maruz kaldı. Bu pelletler, aggregat adı verilen farklı kalınlıklarda büyük bakteri kolonileri içeriyor ve koruyucu kalkan içermiyor.

Bu aggregatlar 1,2 ve 3 yıl sonra tekrardan analiz edildi. Sonuna doğru 0,5 mm’den kalın olanlar pelletlerde kısmi hayatta kalma görüldü. Hatta daha kalın olanlardan daha iyiydi. Yapılan yakın incelemede, maruziyetten ölen dış tabakadaki bakterilerin koruyucu bir tabaka oluşturduğunu gözlemlediler.

Her yıl toplanan verileri kullanan araştırmacılar farklı kalınlıktaki bakterilerin ne kadar yaşayabileceği ekstrapolasyonla hesapladı. 0,5 mm’den kalın bakteriler ISS’de 15 ila 45 yıl yaşayabilirken, 1 mm kalınlığındaki koloniler uzayda 8 yıl kadar yaşayabiliyor.

Bakterilerin radyasyona maruz kaldığı kısım – JAXA/NASA

Araştırmacılar bu bulguların panspermia hipotezini desteklediğini söylüyor. Bu panspermia türü ise litopanspermia yani mikroplar asteroitler ya da kuyruklu yıldızlara geçerek, kayalık bir kabukla korunuypr. Fakat yeni araştırmada koruması bakterilerin de yaşamasının mümkün olduğu ve bu yeni formun massapanspermia olduğunun altı çiziliyor.

“Elde edilen sonuçlar radyasyona dayanıklı Deinococcus ‘un Dünya’a Mars’a kadar olan yolculuğunda hayatta kalabileceğini gösteriyor. Buna karşın en kısa yörüngedeki bir yolculuk bile birkaç ay ya da yıl sürebilir,” diyor araştırmanın yazarı Akihiko Yamagishi,

Birkaç yıl önce Rus ekibi de benzer sonuçlar elde etmişti.

Her ne kadar elde edilen bu kanıtlar panspermi hipotezini desteklese de, bakterilerin çarpışma ve yüksek basınçlara nasıl dayanacağı da çalışılmalı.

Kaynak: https://newatlas.com/biology/bacteria-survive-space-years-seed-planets-life-iss/