Sorting by

×
Astronomiİlginç BilimÜtopyaUzay-Zaman

NASA ve ESA, Asteroite Uzay Aracıyla Çarparak, Yörüngesini Değiştirecek

Artık zamanı geldi, asteroitlerden korunmak için uzay aracı gönderilerek , deneme yapılacak. NASA’nın DART (Çifte Asteroit Yeniden Yönlendirici Testi- Double Asteroid Redirection Test) adı verilen uzay aracı, asteroitle çarpıştırılarak yörüngesi değiştirilmeye çalışılacak. Böylece Dünya’yı tehlikeli asteroitlerden korumak için bir savunma sistemi yapılması planlanıyor. ESA ve NASA tarafından 2015’de duyurulan AIDA(Asteroite Çarpma ve Saptırma Değerlendirmesi) testi DART deneyiyle başlayacak.

Asteroit Didymos B ve A adı ikili bir asteroit sistemi hedef alınıyor. Bu asteroitlerden Didymos A 780 m genişliğinde iken, Didymos B ise 160 m genişliğinde ve büyük asteroitin etrafında ay gibi dönüyor. Bir dönüşü 11,92 saat sürüyor.

En son Nisan ayında Japon Uzay Ajansı’nın (JAXA) Hayabusa2 uzay aracı, Ryugu asteroitini bombalamıştı. Fakat bu ateşleme düşünüldüğünden çok daha büyük bir krater açmıştı. Asteroitin yüzeyindeki madde kum gibi davrandığında çok büyük bir kinetik sapma yapabilir. Yüzeydeki regolit aynı kum gibi davrandı. İşte bu nedenle Didymos B gibi daha küçük hedeflerde yerçekimi daha az olacağından modellerde gerçekleştiğinden daha büyük kraterler açılabilir.

Didymos sistemi test için çok uygun ortama sahip. Dünya yakın bir nesne ve çarpışma rotasında değil. Bu nedenle testler geri tepmeyecek.

DART uzay aracıyla yapılan bu deney, ilk gezegen savunma deneyi olacak. DART Didymos B’ye 23,760 km/s hızla çarpacak. Bu asteroitin hızını çok hafif değiştirecek belki saniyede 1 cm kadar.

Belki  bu sapma kulağa çok az gelebilir fakat Dünya’ya gelen bir asteroite yeterince erken müdahele edilirse, bu hız değişimi büyük bir fark yaratabilir

DART 2021’de Yollanacak

DART’ın fırlatılması 2021 Temmuz’da olacak ve çarpışma 2022 Eylül’de gerçekleşecek. LICIAcube  adı verilen küçük küp uydu çarpışmadan önce ayrılarak, fotoğraf çekecek ve Dünya’ya yollayacak. Dünya’daki teleskoplarda Didymos’u gözleyerek ikili sistemdeki geçiş sürelerini ölçecek.

Görevin ikinci kısmında ise küçük bir gözlem aracı olan ESA’dan Hera yollanacak. 2023’de fırlatılacak uzay aracı 2027’de Didymos B’ye ulaşarak gözlem yapacak. Dünya’dan bu cisimleri net göremeyeceğimizden Hera bize detaylı veri akışı sağlayabilecek. Hera sistem gereksimlerini geçti ve artık geliştirme aşamasında…