Perşembe , Ağustos 22 2019
Anasayfa / Bilimsel Gelişme / Kemiklerin İçinde Yeni Bir Tür Damar Keşfedildi

Kemiklerin İçinde Yeni Bir Tür Damar Keşfedildi

Anatomi kitapları yeniden yazılıyor: kemiklerin içinde yeni bir tür kan damarı keşfedildi. Kemiklerin iç boşluğundan, yüzeyine doğru geçen  ve daha öncesinde bilinmeyen bu damarlar sayesinde osteoporoz ve bağışıklık sistemiyle ilgili hastalıklar belki de aydınlatılabilir.

“İnsan anatomisine dair elde edilen bulgular gerçekten çok çılgınca- belki de bu keşfettiğimiz kan damarları daha önce hiç bilinmiyordu,” diyor Duisburg-Essen Üniversitesi’nden Matthias Gunzer

İnsan anatomisinde genel olarak aydınlatılmamış alan pek yoktur ama bugün bilen halen yeni dokular veya organlar gün ışığına çıkıyor.

Gunzer’in ekibi başlangıçta kimyasal kullanarak fare kemiklerini transparan(şeffaf) hale getirdi. Bu sayede kemik şaftından geçen ufak kan damarları keşfettiler.

Hayvanın alt ayak kemiğinde(kibrit çöpü kadar)  binlerce kılcal damar gördüler. Bunlara trans-kortikal damarlar adını verdiler.Daha öncesinde kemiğe giren bir kaç damar olduğu düşünülüyordu. Fakat bu yeni keşfedilen damarlar, kan desteğinin büyük kısmını sağlıyor.

Bilim adamları, insan uyluk kemiğinden küçük numuneler aldığında benzer trans-kortikal damarları da gözlemledi. Bu türden kan damarları insan kemiklerini besliyor, yani trans-kortikal damarlar az ya da çok dolaşımlarını yapıyorlar- fakat bugüne kadar kimse onları hesaba katmamıştı.

Kemik iliklerin bağışıklık hücreleri yapılıyor ve farelerdeki trans-kortikal damarlar bağışıklık hücrelerinin çıkışı için anahtar rota olabilir. Yani insanlar içinde aynısı olması lazım.

Geçtiğimiz yıl bir diğer grup, beyin dokusu ve kemik iliği kafatasını oluşturan plakalarda benzer kılcal damarları buldular. Fareler inme veya menenjit geçirdiğinde , kafatasındaki bağışıklık hücreleri bu yolu izleyerek kafatasına ulaşarak hasara tepki verdiği düşünülüyor. Fakat yine de insan beyninde benzer hücreler olup olmadığı bilinmiyor.

Araştırma referansı: Nature Metabolism, DOI: 10.1038/s42255-018-0016-5