Sorting by

×
AstronomiMakalelerÜtopyaUzay-Zaman

TESS ,Samanyolu’nun Eskiden Başka Bir Galaksiyle Çarpıştığını Buldu

Normalde güney yarım küreden görülen parlak takımyıldız olan İndus, geçmişte  Samanyolu’yla çarpışan eski küçük bir galaksi olan Gaia-Enceladus ‘un izlerini taşıdığı keşfedildi.

Birmingham Üniversitesi’nden bilim insanlarından oluşan bir araştırma ekibi, ν Indi adı verilen bu eski parlak yıldızın adli karakterizasyonunu yapmak için eşsiz yöntem benimsediler. Böylece Samanyolu galaksisinin tarihine ışık tutabileceklerdi. Yıldızlar oluştukları ortama dair fosiller gibi kayıtlar taşıyorlar. Araştırma ekibi, uydular ve yer merkezli teleskoplar kullanarak; v Indi’ye dair bilginin kiliti açtılar. Sonuçlar Nature Astronomy dergisinde yayınlandı.

NASA TESS uzay teleskopu tarafından yıldızlardan yayılan doğal titreşimlerin verisi toplandı. 2018’de yollanan TESS uzay teleskopu genelde yıldızların etrafındaki gezegenleri araştırıyor. Geçtiğimiz günlerde de dünya benzeri yaşanabilir gezegen keşfetti. TESS verileri ve ESA’nın Gaia görevinden elde ettiği veriler birleştirildiğinde, v Indi yıldızının Samanyolu’nun erken dönemlerinde doğduğu ve Gaia-Enceladus çarpışmasıyla, galaksimizdeki hareketinin değiştiği anlaşıldı.

Birmingham Üniversitesi’nden Astrofizik Profesörü ve araştırmanın başyazarı Bill Chaplin , şöyle belirtiyor:” v Indi yıldızı , Gaia-Enceladus ile Samanyolu’nun çarpışmasından etkilendiği için, çarpışma yıldız oluşmadan önce gerçekleşmek zorundadır. İşte bundan dolayı asterosismik yaşı kullanarak Gaia-Enceladus olayı gerçekleştiği zamana dair yeni limitler koyabiliyoruz.”

Yardımcı yazar Dr Ted Mackereth diyor ki:”Gaia-Enceladus’ta çok yıldız gördüğümüzden dolayı, Galaksimizin evriminde büyük bir etki yaşamış olabiliriz. Bunun astronomi için henüz sıcak bir konu olduğunu düşünsek de, bu çalışma çarpışmanın olduğu zamanı anlamaya dair önemli bir adımdır.”

Bill Chaplin en son şunu da ekliyor:” Bu çalışma TESS ve asterosismolojinin potansiyel gösteriyor ve sadece tek bir parlak yıldıza dair son teknoloji veri çeşitliliği olduğunda nelerin mümkün olduğunu da ortaya koyuyor.”

Bu araştırmayla TESS programının ne kadar güçlü bir potansiyeli olduğu ortaya kondu. Böylece Samanyolu ve en yakın komşularımızdaki yıldızlara dair zengin içerik elde edilebilecek. Bu araştırma, Asterochronometry Project aracılığıyla Bilim ve Teknoloji Tesisleri Konseyi ve Avrupa Araştırma Konseyi tarafından finanse edildi .

Kaynak : https://www.birmingham.ac.uk/news/latest/2020/01/tess-dates-an-ancient-collision-with-our-galaxy.aspx