Cumartesi , Ocak 18 2020
Anasayfa / Bilimsel Gelişme / Fizikçiler İlk Kez, İki Silikon Çip Arasında Kuantum Teleportasyon Kurmayı Başardı

Kuantum bilgisayarları dünyasında devrimsel bilim rüzgarları sürmeye devam ediyor. Fizikçiler dünyada ilk kez, iki bilgisayar çipi arasında kuantum teleportasyon kurulabildiğini gösterdiler.

Bu bilimsel gelişmeyi basitçe açıklarsak; bilgi çipler arasında fiziksel bir bağlantı kurmadan kuantum dolanıklıkla aktarılıyor. Yani iki parçacık arasındaki boşluk bulunsa da, kuantum fiziği prensipleri ölçüsünde birbirine bağlanıyor.

Henüz kuantum dolanıklığı tam olarak anlayamasak da,(Einstein’ın ürkütücü hareket(spooky action) ile aynı olay) bilgisayar çipleri arasında bu şekilde bilgi yollamamız önemli bir olay. Tabi bunu çok sıkı kontrol edilen bir ortamda gerçekleştirmek de, cabası.

“Laboratuvar ortamın iki çip arasında yüksek kalitede kuantum dolanıklık kurulabildiğini gösterdik. Her çipteki fotonlar tekli kuantum halini paylaşıyor, “ diyor Bristol Üniversitesi’nden kuantum fizikçi Dan Llewellyn

“Sonrasında her çipte dolanıklığı gösterebilecek bölgede tümüyle programlandılar.”

Hipotetik açıdan, kuantum dolanıklık her mesafede etkilidir. İki parçacık birbirinden ayrılamayacak şekilde bağlanır.

Ekip bu sonuca ulaşmak için, ekip kuantum bilgiyi düşük interferans ve yüksek doğrulukla şifreledi. 4 kübit yani klasik işlem bitinin eşdeğeri birbirine bağlandı.

Bu ölçüm kuantum fiziğinin garip davranışından yararlanıyor. Dolanıklık bağlantısı eş zamanlı olarak çökerek, parçacık halini bir diğer parçacığa aktarıyor yani alıcı çipe.

% 91 Uygunlukla Veri Aktarımı

Araştırmada veri aktarımının % 91 uygunlukla gerçekleştiğini , neredeyse tüm bilginin doğrulukla aktarıldığını ve kaydedildiğini gösterdi.

Bilim insanları güç geçtikçe kuantum dolanıklığın nasıl işlediğini daha iyi anlasa da, şimdilik halen bunu kontrol etmek çok zor. Bu teknoloji dizüstü bilgisayarınıza kurabileceğiniz bir enstrüman değil, bunun için pahalı ve devasa bilimsel ekipmanlara ihtiyaç var.

Fakat gün geçtikçe gelişen teknoloji sayesinde, bir gün herkesin süper bilgisayar gücüne ve kuantum internete (hacker korumalı) kavuşabileceğini düşünülüyor.

Düşük veri kaybı ve yüksek stabilitedeki ışınlama sağlandığı kadar, yüksek kontrol de, sağlanırsa ilerleyen araştırmalarda umut vadeden işaretler gerçekleştirilebilir.

Ayrıca silikon çip ve CMOS teknolojisi gibi bugünün teknolojisi ile kuantum fiziği çalışmak oldukça faydalı görünüyor.

“Gelecekte tekli silikon çiplerin(Si-chip) kuantum fotonik cihazlar ve klasik elektronik kontrollerin kuantum fotonik cihazlara entegrasyonu ile tümüyle CMOS tabanlı kuantum iletişim ve bilgi işlem ağları kurulmasına imkan tanıyacaktır,” diyor kuantum fizikçi Peking Üniversitesi’nden Jianwei Wang

Araştırma  Nature Physics dergisinde yayınlandı.

Kaynak: https://www.sciencealert.com/scientists-manage-quantum-teleportation-between-computer-chips-for-the-first-time