Sorting by

×
Tıp ve Sağlık

BİLİM ADAMLARI YAŞLANAN KASLARI GENÇLEŞTİRMEYİ BAŞARDI

Uluslararası bilim adamlarından oluşan bir ekip, kaslarda gerilemeden sorumlu anahtar faktörü tanımlayarak, farelerde sıradan bir ilaçla kaslarda yaşlanmayı durdurmayı başardı. Önceden böyle bir çalışma olmasına rağmen, yeni bulgular kasların yaşlar beraber nasıl kütle kaybettiğine dair kanıtlar sunarak , bu etkilerin mobiliteyi etkileyerek düşüşe neden olabileceğini sergiledi.

Araştırma Nature jurnalinde yayınlanan araştırma King Koleji, Harvard Üniversitesi ve Massachusetts Genel Hastanesi araştırmacılarının katılımıyla yapıldı.

Araştırmada kasları iyileştirmekten sorumlu kök hücreler incelenerek, yaş artışına bağlı olarak neden bu yeteneğin zamanla azaldığı araştırılıyor. Normalde her kasta uyku halinde bekleyen bu kök hücreler, egzersiz veya incinmeyle aktive olarak herhangi bir hasarı onarabiliyor. Gerektiği zaman, bu hücreler bölünerek yüzlerce yeni kas iplikçiklerini oluşturarak kasları onarabiliyor. Bu onarılma işleminden sonra, bu hücreler  tekrar kök hücre havuzuna dönerek kasların tekrar onarımı için beklemeye geçiyor.

Bu bulgulardan yola çıkarak, araştırmacılar FGF2 ‘ yi engelleyerek havudaki kök hücreleri gerek olmadığı halde harekete geçirmeye çalıştı. FGF2 inhibitörünü yöneten bir ilaç yaparak, farelerde kas kök hücrelerinin azalmasını engellemeye çalıştılar.

King’ s Koleji Londra Dişçilik Enstitüsü’ nde ders veren Dr Albert Basson konu hakkında şöyle diyor; “ Yaşlanan insanlarda, kaslardaki yaşlanmayı önlemek veya durdurmak için halen biraz zamanımız var, fakat bu araştırmayla ilk kez kaslarda yaşlanmanın neden olduğunun açığa çıkması oldukça heyecan verici. Bu veriler ışığında bir gün yaşlanan kasları yeniden gençleştirmek mümkün olabilecek. Eğer biz insanların kaslarını gençleştirebilirsek, insanlar yaşlansalar dahi daha fazla hareket özgürlüğüne sahip olabilecekler.”

Ayrıca spor yapan insanlarda  bu kök hücrelerin dinlenmesi engellediğinde, bunun kök hücrelerin zamanla ölmesine neden olacağı da anlaşılmış oldu.

Kieran Jones araştırmanın diğer yazarlarında biri olarak, “ Halen neden yaş artışıyla birlikte FGF2 proteinin arttığını ve kök hücreleri gerekmediği halde aktive ettiğini bilmiyoruz. Bunun keşfedilmesi gerekiyor.” diyor.

Bir sonraki adım insanlarda yaşlanmış kasları analiz ederek, aynı mekanizmanın insan kas iplikçiklerinde kök hücre azalmasıyla beraber kütle kaybı ve kas hasarıyla ilişkisinin olup olmadığını belirlemek olacak.

Jurnal Referans :

1. Joe V. Chakkalakal, Kieran M. Jones, M. Albert Basson, Andrew S. Brack. The aged niche disrupts muscle stem cell quiescenceNature, 2012; DOI: 10.1038/nature11438

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2012/09/120926133107.htm