Sorting by

×
İlginç BilimJeolojiMetalurjiVideobilim

İlk Kez Elmas İçinde Elmas Bulundu

Rusya Nyurba maden şehrinde çok nadir bir elmas türü keşfedildi. Matruşka elması adı verilen bu elmasın içinde, boşlukta hareket eden başka bir elmas daha var. Bu elmasın dünyada bir örneği daha olmadığı belirtiliyor.

Elmas sadece 4.8 x 4.9 x 2.8 mm büyüklüğünde ve içindeki boşluk sadece 6 mm3 . İçinde zıplayan bu tablo şeklindeki elmas ise sadece 1,9×2,1×0,6 mm büyüklüğünde ve hacmi sadece 1,6 mm3. Bu minik elmasın 0,124 g (0,62 karat) ağırlığında ve içinde bulunan elmasın ise 0,004 g olduğu düşünülüyor.

Alrosa Enterprise Jeolojik Araştırma ve Geliştirme Merkezi’nde çalışan bilim insanları, bu matruşka elması üzerinde kızılötesi spektroskopisi, Raman spektroskopisi ve X-ışını spektroskopisi analizleri yaptı. Yapılan analizler ışığında elmasın yaklaşık 800 milyon yaşında olduğu düşünülüyor. Nasıl oluştuğuna dair, şimdilik iki hipotez öne sürüldü.

“Bizim iki temel hipotezimiz var. Birinci versiyonda manto minerali elması yakalayarak içinde hapsetti. Sonra Dünya’nın yüzeyinde çözüldü. İkinci hipoteze göre; elmas çok hızlı büyüdüğünden elmasın içinde gözenekli polikristalin elmas tabakası oluştu ve sonra çok daha agresif manto proseslerinde çözüldü. Bu çözünen bölgenin varlığından ötürü, bir elmas bir diğerinin içinde matruşka bebeği gibi boşlukta oynar oldu,” diyor Alrosa’dan Oleg Kovalchuk.

Elmaslar bu gibi boşluklar ve yapısal bozukların oluşması ve yabancı materyaller bulunması görülmemiş bir olaydır.

“Bildiğimiz kadarıyla dünya elmas madencilik tarihinde buna benzer bir başka bir elmas daha yok. Bu gerçekten doğanın eşsiz bir yaratımıdır çünkü bir mineral diğerinin yerini alırken boşluk oluşmaz,” diyor Kovalchuk.

Matruşka elmasını videoda görebilirsiniz.

Kaynak: https://newatlas.com/materials/matroyoshka-diamond-inside-diamond-discovered-russia/