Anasayfa / Astronomi / Bilinen En Parlak Galaksi Komşu 3 Galaksiye Yamyamlık Yapıyor

Bilinen En Parlak Galaksi Komşu 3 Galaksiye Yamyamlık Yapıyor

Gözlenebilen en parlak galaksi W2246-0526,dünyadan 12,4 milyar ışık uzakta neredeyse gözlenebilir evrenin tüm çapına yakın bir uzaklıkta yer alıyor. Bu galaksi o kadar parlak ki, 350 trilyon Güneş parlaklığı gücünde. İşte astronomlar şimdi W2246-0526 galaksisinin komşu üç galaksiyi yemeye başladığını buldular.

Nasa’nın Geniş Alanlı Kızılötesi Kaşifi(Wide-field Infrared Survey Explorer -WISE) tarafından keşfedilen galaksi WISE J224607.55-052634.9 adlı galaksinin parlaklığı sadece yıldızlarda değil , tozu dumana katarak her şeyi içine çeken süper dev karadeliğinden de kaynaklanıyor. Madde hızlanıp, ısındıkça aynı kuasarlar gibi parlıyor , bu nedenle adına  Hot DOG(Hot, Dust-Obscured(Toza Gizlenmiş Galaksi) deniyor.

“Bu galaksi belki de türünün ilk örneği olabilir, çünkü WISE ile bulunan en parlak galaksiden bile iki kat daha parlak ve evrenin en erken zamanlarında oluştu. WISE tarafından bu galaksiye benzeyen pek çok galaksi keşfedildi. Bu galaksiler uzakta, tozlu ve diğer galaksilere göre binlerce kat daha parlaktır. Bundan dolayı W2246-0526 gibi galaksilerde nelere olduğunu görebilirsek, galaksilerin evriminde anahtar aşamayı ve gizlenen kuasarları görebilirsiniz,” diyor yazarlardan Peter Eisenhardt.

Astronomlar W2246-0526’yı izlemeye devam ettiler ve 2016 yılında kendini parçalara ayıran bir olabildiğini buldular. Ayrıca Atacama’daki ALMA radyo teleskop dizisiyle 2,5 saatlik gözlemde yapıldı .

Yapılan bu gözlemler sonucunda bu toz izlerinin W2246-0526’nın yakınında üç yakın galaksiden geldiğini anladılar. Kuasarın böyle parlak olmasının kara delik tarafından komşularından madde çalmasına bağladılar.

Çalışmanın baş yazarı Tanio Diaz-Santos, “Bu besleme çılgınlığının bir süredir devam ettiği ve galaktik bayramının en az birkaç yüz milyon yıl daha devam etmesini bekliyoruz, “diyor.

Ekip kuasarın merkezindeki süpermasif kara deliğe baktı. Optik ve yakın kızılötesi spektroskopi kullanan bilim insanları , bu kütlenin güneşin 4 milyar katında olduğunu buldu. Kulağa her ne kadar devasa gelse de, bu sadece beklenenin üçte biri kadar. Bu durumda yeni gözlemlerinde yapılması gerekiyor.

Araştırma ilk kez Science ve sonrasında The Astrophysical Journal.dergisinde yayınlandı.

Kaynak : https://newatlas.com/brightest-galaxy-destroying-neighbors/57259/