Sorting by

×
Bilimsel GelişmeFizikİlginç BilimÜtopyaUzay-Zaman

Fermi Laboratuvarı’nda Evrenin 2 Boyutlu Bir İllüzyon Olup Olmadığını Araştırıyor

fermi_holometer

Amerika Enerji Bakanlığı Fermi Laboratuvarları bilim dünyasında Holometre deneyiyle ile inanılmaz bir gelişmeye imza atacak. Yeni başlayan deneyde evrenin algımızın ötesinde 2 boyutlu bir kozmik perdede 3 boyutlu bir illüzyon olup olmadığı araştırılıyor.  Aynı Matrix filminde olduğu gibi tüm evrenin ve gördüklerimizin sadece  bir uzay-zaman kavramından doğan bir illüzyon olup olmadığı araştırılıyor. Uzay-zamanın kendi doğasına böylece ilk kez bu şekilde bir ölçüm probu yaklaştırılıyor.

“Aynı maddeyi araştırır gibi uzay-zamanın nasıl oluştuğunu araştırıyoruz. Eğer gerçekten bir şey gözlemlersek binlerce yıldır uzaya ilişkin bildiğimiz her şey değişebilir,” diyor Fermilab Astrofizik Parçacık Merkezi Direktörü Craig Hogan.

Holometre “holografik interferometre” iki lazer ışınını 40 metre uzunluğunda birbirine dik iki kol yolluyor. Sonrasında aynalardan oluşan sistemden yansıyan ışınlar  , ışın dağıtıcıda yeniden birleşiyorlar. İşte bu hareket bu yeniden toplanan ışıkta parlaklık dalgalanmalarına neden oluyor.Holometre bilim insanları bu gibi umulmadık ve ekzotik dalgalanmaları analiz edecek(bu etki sıradan bir vibrasyondan farklı sonuçlar doğuracak) .

Ekip özellikle holografik gürültü kanıtını arıyor. Uzay zamanın özünde bulunan bu kuantum belirsizlik bir salınım yapabilir. Bu aynı maddenin mutlak sıfıra soğutulduğunda kuantum dalgalar şeklinde hareket etmesine benziyor. Bu salınımlar o kadar küçük ki senede 1 mm hıza sahip. Bu kıtaların hareketinden 10 kat daha yavaş.

Bu deney temelde evrenin bilgi kapasitesini ölçmeyi hedefliyor, yer –zamanına dair net olarak tanımlanmamış işaretleri araştırıyoruz. Örneğin, evrendeki tüm bilgi gerçekten 2 boyutlu paketler içeriyor olabilir, sanli TV ekranındaki sayısız iki boyutlu piksellerle oluşturulmuş resimler gibi.

“Eğer ihmal edemeyeceğimiz bir gürültü bulursak, bu doğanın temeline ilişkin bir şey – uzay zamanın özünde olan bir ses olabilir. Bu fizik için gerçekten heyecan verici bir an olabilir. Bunun doğuracağı pozitif sonuç, uzay nasıl işlediğine dair yeni bir yol açabilir, ”diyor Holometre baş bilim insanı ve proje mühendisi Fizikçi Aaron Chou.

Bu akla sığmayan deneylerden sonra acaba bir sonuç elde edilmesi neleri değiştirir merak ediyorum ?

Kaynak : http://www.livescience.com/47600-universe-2d-hologram-holometer-experiment.html