Anasayfa / Astronomi / NASA’ nın NuSTAR Uzay Aracı İlk 10 Süpermasif Kara Deliğini Tespit Etti

NASA’ nın NuSTAR Uzay Aracı İlk 10 Süpermasif Kara Deliğini Tespit Etti

NASA’ nın kara delik avcısı uzay aracı NuSTAR ( Nükleer Spektroskopik Teleskop Anteni) ilk 10 süpermasif(süper büyük) kara deliğini kaydetti. NuSTAR’ ın tesadüfen yaptığı bu keşif IC 751 galaksisinin sol tarafında tespit edildi.Okul otobüsü uzunluğundaki anteni sayesinde en yüksek enerjili X ışınına odaklanan teleskop hayli detaylı resimler verebiliyor.

2 yıllık görev süresince yüzlerce yeni kara deliğin keşfedilmesi bekleniyor. Dünyadan 0,3 ile 11,4 milyar ışık yılı uzaktaki galaksilerin  kalbinde yatan kara delikler gazdan oluşan kalın disklere sahip.

“ Kara delikleri şans eseri keşfettik. Bilinen hedeflere bakarken arka planda düzensiz bir şekilde yerleşmiş kara delikleri gözlemledik, “ diyor  NuSTAR  ekibinden araştırma baş yazarı David Alexander.

Bununla beraber görev boyunca tesadüfen başka kara deliklerin de keşfedebileceği düşünüyor.

Bu 10 karadelik tespit edildikten sonra NASA’ nın Chandra X-Ray Gözlemevi ve ESA XMM-Newton uydularında bulunan veriler karşılaştırıldı. Bu teleskoplar düşük enerjili X ışınını tespit edebiliyor. Karşılaştırmadan sonra bulunan objelerin önceden tespit edildiği anlaşıldı. Fakat NuSTAR keşfinden sonra bile bu objeler daha yakın inceleme gerektiriyor.

Astronomlar X- ışını spektrumundan elde ettikleri gözlemleri birleştirerek kara deliklere ilişkin gizemleri çözmek istiyorlar. Örneğin, kara delikler evrenin ne kadarını oluşturuyor. Kara deliklere ilişkin ilk gözlemler 1962’ de başladı. İlk olarak gökyüzüne yayılan X ışınlarının kaynağının uzaklardaki kara delikler olduğu anlaşıldı İşte NuSTAR bize kara delik popülasyonları tespit etme ve anlamada yardımcı olacak.

NuSTAR X-ışını arka planındaki X-ray ışımasını saptamak için tasarlandı. Asıl misyonu ise ışığın nasıl üretildiğini keşfetmek. Ayrıca NuSTAR kalın gaz bulutlarının arkasına gizlenmiş süper büyük kara delikleri tespit edebilecek.

Önceki gözlemler dev karadeliklerin devasa galaksilerde bulunabileceğini gösterdi. NASA’ nın Geniş Alan Infrared Araştırma Keşifçisi ya da diğer adıyla WISE ve Spitzer misyonlarından elde edilen bilgiler ışığında kara deliklerin eksik parçaları tamamlanarak, onlara ev sahipliği yapan galaksilerin kütleleri ölçülebilecek.

NuSTAR yeni karadelikler ve Samanyolu’ nda egzotik cisimler keşfedebilir.

kara delik 10 nustar-gerçek bilim