Anasayfa / Biyoloji / MİKRO PİRAMİTLER PETRİ KABININ YERİNİ ALABİLİR

MİKRO PİRAMİTLER PETRİ KABININ YERİNİ ALABİLİR

Mikro boyutta piramitlerden oluşan bir alan düşünün. Bu piramitlerin her birinin içinde bir hücrenin saklanabildiğini düşünün. Nano teknoloji sayesinde artık bu mümkün. Hollanda Twente Üniversitesi’ nden MESA+ ve MIRA enstitülerinden araştırmacılar, nano boyutta gerçekleştirdikleri keşfi Small dergisinde yayınladı. Bu teknoloji belki de geleceği petri kabı olabilir.

Hücreleri yıllardır petri kabı gibi düz bir yüzeyde inceleyen bilim insanları, artık mikroskobik boyuttaki incelemeleri çok daha başarılı bir şekilde yapma şansına erişecek. Hollandalı araştırmacılar, geliştirdikleri piramit şeklindeki kafesler sayesinde, hücreleri üç boyutlu doku görünümüne sahip bir yapı içinde inceleme imkanını sundu.

Twente Üniversitesi’ndeki araştırmacılar, ‘köşeli litografi’ adı verilen tekniği kullanabilmek için, silikon çukurlarına nitrür doldurdu, ardından fazla olan materyali temizledi. Köşelerde kalan materyal ise piramit şeklinin oluşmasını sağladı. Böylece bu nano piramitler atomik kuvvet mikroskobunda kullanılabilecek.

Elde edilen piramit, günümüzde birçoğu 2 boyutlu olarak gerçekleşen hücre gözlemlerinin 3 boyutlu yapılabilmesine olanak sağlayacak. Hücreler, insan vücudu dışında kendilerini daha farklı organize ediyor ve alan buldukça yayılmaya başlıyorlar. Bu boşluk sayesinde 3 boyutlu görünüm sağlanıyor.

Hücrelerin konduğu piramitlerin yan tarafları kapalı değil. Hücreler, 3D odalarına yerleştikten sonra, bulundukları piramidin bitişiğindeki diğer piramitlerde yer alan hücrelerle etkileşime geçmeye başlıyor. Bu ortamda, hücrelerin fenotipi, yani çevresel etkenlere göre dış görünümlerinde yaşanan değişiklikler çok daha iyi incelenebilecek.

Ayrıca bu piramitler  sayesinde nano akışkan kanallar yapılarak, hücreler beslenebilir  ve ilginç nano yapılar ortaya çıkabilir. Bu yapılar şimdilik basit ve ucuz petri kabının yerini almasa da ilerde farklı uygulamalarda kullanılabilir.

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2012/11/121121130701.htm