Anasayfa / Astronomi / Jüpiterin Uydusu Ganymede Buzlu Yüzeyinin Haritası Çıkarıldı

Jüpiterin Uydusu Ganymede Buzlu Yüzeyinin Haritası Çıkarıldı

Jüpiter’in en büyük ayı Ganymede , Galileo’nun keşfinden 400 yıl sonra ilk kez haritalandı. Johns Hopkins Uygulamalı Fizik Laboratuvarı’ndan Wes Patterson başkanlığında, Laurel  ve Wheaton Geoffrey Collins Jüpiter’in ayı Ganymede’nin en büyük jeolojik haritasını çıkardı. ABD Geological Survey tarafından yayınlanan haritada Ganymede’nin yüzeyinde değişken jeolojik karakterler illüstre ediliyor.

Patterson, Collins ve meslektaşları NASA’nın Voyager ve Galileo görevlerinde kaydedilen görüntülerden yola çıkarak, haritayı oluşturdu. Türünün dördüncü örneği olan gezegensel uydu, aynı Dünya’nın uydusu Ay’ın ve Jüpiter’in uydusu lo ve Callisto ‘nun haritasına benzer haritalar içeriyor.

“Ganymede’ni yüzeyini haritalayarak, buy uydunun gerçekten nasıl eşsiz bir şekilde oluşup evrildiğine ilişkin bilimsel sorulara daha doğru cevaplar verebileceğiz,” diyor gezegen bilimci Patterson. 1610’dan yapılan çalışmalar yüzeydeki kara, eski ve yüksek kraterleri arazileri, ve buzdan bir yüzeyi olduğunu gösteriyor.

5262 km çapındaki Ganymede, Merkür’den ve cüce gezegen Pluton’ dan daha büyük aslında. Ayrıca bu uydu güneş sisteminde magnetosfere sahip tek uydu. Haritada Ganymede’nin yüzey şekillerinin nasıl şekil aldığı ve evrildiğinin detayları gösteriliyor. Ganymede’nin iç evriminde ve diğer Galile uydularıyle olan etkileşimler ve uyduya çarpan küçük gök cisimleri rol oynadı.

Araştırmacılar için oldukça değerli olacak yeni tablo sayesinde, diğer buzul ayların jeolojik karakterleri kıyaslanabilecek. Diğer buzul kaplı uydularla ortak özellikleri olduğu tahmin ediliyor. “Ganymede ‘de çok önceleri oluşmuş özellikler var, bu sayede coğrafik çeşitliliğe tarihi bir çeşitlilik eklenebilecek,” diyor Collins.

Kaynak :http://www.sciencedaily.com/releases/2014/02/140212144524.htm