Anasayfa / Tıp ve Sağlık / Diyabetin Yeni Sebebi Belirlendi

Diyabetin Yeni Sebebi Belirlendi

pankreas

Diyabet, vücudun yeterli insülin desteği almadığında ortaya çıkan bir hastalıktır. Bu genellikle insülin üretiminden sorumlu organ; pankreasa işaret eder. Daha spesifik olunursa; pankreasın endokrin dokusunda bulunan insülin üreten hücrelere işaret eder. Ancak , Yoshiya Kawaguchi laboratuvarından gelen yeni sonuçlar; sindirimden sorumlu ekzokrin dokunun tedavide bir rolü olabileceğini öne sürdü. Kyoto Üniversitesi İPS Hücre araştırma ve Uygulama Merkezi’nden Prof. Dr. Yoshiya Kawaguchi: “Pankreas, fonksiyonel ve yapısal olarak bağımsız iki dokudan oluşmaktadır ve bu onu eşsiz kılmaktadır,” diyor. Bu sebepten dolayı bir çok araştırmacı diyabette bu endokrin dokularıyla ilgileniyor.

Olgun pankreasta ekzokrin ve endokrin dokular bağımsız olarak işlev gösterse de, pankreas gelişim sürecinde aynı anda oluşurlar. Kawaguchi, hastalıklı ekzokrin dokunun endokrin hücrelerin üretiminde eksikliklere sebep olabilip olamayacağını merak etti. Bu ihtimali araştırmak için,Pdx1 geninden yoksun fareler ürettiler. Böylece pankreasta sadece ekzokrin doku bulunacaktı. Sonuç; pankreas gelişmedi, ancak bunun yanı sıra şaşırtıcı olarak, fareler, düşük insülin seviyeleriyle, diyabet fenotipi gösterdi. Bu durum,endokrin gelişiminin de etkilendiğini gösterdi. Ancak, araştırmacıların dikkatini çeken; hangi hücrelerin değişime uğradığı.  Mutant farelerde mutasyona sahip olmayan endokrin öncül hücreleri daha kısa süre hayatta kaldı . Bu sonuçlar, hücresel olmayan otonom etkiyi, yani genetik defekti olan hücrelerin genetik olarak sağlıklı hücrelerde işlev bozukluğuna sebep olabileceğini ve diyabet tedavisinde önemli çıkarımlar yapılabileceğini öne sürüyor.

Kawaguchi: “Bu heyecan verici bir buluş. Bu, ekzokrin hücrelerin,  gelişim sürecinde endokrin hücrelerin hayatta kalmasını ve farklılaşmasını düzenleyen bir şeyler salgıladığı anlamına geliyor.” şeklinde açıkladı. Kawaguchi, bu verinin, diyabet tedavisinde gelecek vaadedebileceğini umuyor.

Kaynak: https://www.sciencedaily.com/releases/2016/02/160218060723.htm

Referans: Sota Kodama, Yasuhiro Nakano, Koji Hirata, Kenichiro Furuyama, Masashi Horiguchi, Takeshi Kuhara, Toshihiko Masui, Michiya Kawaguchi, Maureen Gannon, Christopher V. E. Wright, Shinji Uemoto, Yoshiya Kawaguchi. Diabetes Caused by Elastase-Cre-Mediated Pdx1 Inactivation in MiceScientific Reports, 2016; 6: 21211 DOI:10.1038/srep21211

Hakkında Melek Aydın

"Öngörülen geleceği yaratabilmek için en etkin araç bir ulusun bilim,teknoloji ve inovasyondaki yetkinliğidir."düşüncesi doğrultusunda çeşitli bilim ve inovasyon platformlarında araştırmacı öğrenci olarak projelerde yer almaktayım.Türkiye'de bilimsel kültürün gelişmesi adına biyoteknoloji ve yaşam bilimleri alanında, vaktim oldukça www.gercekbilim.com'da yazacağım.