Cumartesi , Temmuz 4 2020

Yeni Çip Üstü Laboratuvar Hastalıkların Vücutta Yayılımını Tespit Ediyor

Hücrelerin etrafını saran ektraselüler(hücreler arası) ortamın kıvamı; ilaçlar,zehirli maddeler ve hastalıklar karşısında değişebilir. İşte Purdue Üniversitesi’nden bilim insanlarının geliştirdiği çip üstü laboratuvar(lab on-a-chip) teknolojisi sayesinde, ekstraselüler matriks numunelerindeki değişimler incelenerek hastanın sağlığı ve hastalığın vücutta yayılması incelenebilecek.

Daha önceleri araştırmacılar numuneleri germeyle ,sıkıştırmayla ya da kimyasallar kullanarak ekstraselüler matriksin yapısını ölçmeye çalıştılar. Fakat bu metotlar ekstraselüler matrikse zarar verebiliyor.

Purdue Üniversitesi’nden bilim insanlarının geliştirdiği lab-on-a-chip teknolojisi ultrasonik dalgalar yaratarak, hücreler arası ortamın koyuluğu yapıya zarar vermeden belirleyebiliyor. Sonrasında çipe dökülen numuneye ultrasonik dalgalar veriliyor ve çipin diğer ucundaki piezo-elektrik alıcıyla numunenin katılığı ve dolayısıyla yapısındaki değişimler ortaya çıkarılabiliyor.

Özellikle kanser hücreleri agresifleştiğinde hücreler arası ortam daha katılaşabiliyor. İşte bu sayede hücrelerin vücuttaki değişimi ve tedaviye tepkisi ölçülebilir.

“Aslında bu uçağın kanadındaki hasarı tespit etmeye çok benziyor. Malzemeye doğru ses dalgası verilerek ,diğer tarafta alıcıyla ölçülüyor. Dalganın dağılımı malzemede herhangi bir hasar ya da kusur olup olmadığını belirleyebilir,” diyor Purdue Üniversitesi’nden Doç.Dr Rahim Rahimi.

Ekip çipi test etmek için, ekstraselüler ortamında tutarlılık açısından benzerlik gösteren meme kanseri hücreleri içeren hidrojel denedi. Yapılan deneyde stimüle edilen dokunun koyuluğundaki değişimler hücreleri aşırı ısındırmadan veya toksik tepki yaratmadan açığa çıkarılabildi.

Ekip cihaz sayısını arttırarak aynı anda analiz edilen numune sayısını arttırabilir. Böylece hastalığı farklı açılardan çalışmak mümkün olabilir. Ekip artık cilt ve diğer dokularda bulunan kolajen tabanlı ekstraselüler matriksleri test ediyor.

Araştırma Lab on a Chip dergisinde yayınlandı.

Kaynak: https://newatlas.com/medical/lab-on-a-chip-ultrasound-cancer