Sorting by

×
BiyolojiGenetikNanoteknolojiTıp ve Sağlık

Tümörlerin Yeniden Büyümesini Engelleyen Nano-Jel Sprey Geliştirildi

Kanser tedavilerinde genelde cerrahi bir operasyonla tümör alınsa da, her zaman bu tek başına yeterli değildir. Zamanla kalan birkaç kanser hücresi yeniden çoğalmaya devam edebilir, fakat yeni geliştirilen bir nano sprey jel ameliyat esnasında uygulandığında ,yeniden tümör oluşumunu engelleyebilir.

Los Angeles Kaliforniya Üniversitesi’nden (UCLA) bilim insanlarının liderliğindeki bir araştırma ekibi,  vücudun bağışıklık sisteminin kanser hücrelerini daha iyi hedeflemesini sağlayan eşsiz bir jel geliştirdiler.  İnsan dokusunda yavaşça çözülen kalsiyum karbonat nano parçacıklardan oluşan özel bir jel ürettiler.

Nanoparçacıklar kanser hücrelerinin bağışıklık sisteminden gizlenmek için kullandıkları özel bir proteini inhibe eden antibadilerle dolduruluyor. CD47 proteini insan vücudundaki farklı hücresel prosesler için önem arz etmektedir. Bu genelde antikorlara her şeyi yememeleri için ” beni yeme” sinyali yollar.

Buna rağmen kanserli hücresel zekice bir şekilde bolca CD47 salarak bağışıklık sisteminin kontrolünden kaçar. Tümör alındıktan sonra bu bölgeye CD 47 antibadiler uygulayarak, bağışıklık sistemi kalan kanserli hücreleri daha kolay bularak, yok edebilir.

“Bu sprey jel kanser tedavisinin karşısındaki büyük engellerden birine karşın büyük umut vaat ediyor. Kanserin en önemli özelliklerinden biri de yayılmasıdır. Kanserli tümörler yeniden üreyebilir veya metastaz yaptığında % 90 civarı ölümle sonuçlanıyor. İşte bu riski azaltabilecek ve düşük toksisiteye sahip bir şey geliştirmek oldukça memnuniyet verici bir gelişmedir,” diyor Samueli Mühendislik Okulu’nda biyo-mühendislik profesörü ve projedeki araştırmacılardan biri olan Zhen Gu,

Farelerde yapılan ilk testler gerçekten çok umut verici, tümör gelişimini önleyerek hayvanlarda hayatta kalma % 50 arttırıldı. Asıl enteresan olursa, öyle görünüyor ki, jel sadece tümörün yeniden büyümesini engellemekle kalmıyor, aynı zamanda metastaz olmasını da engelliyor.

“Ayrıca jelin bağışıklık sistemindeki T hücrelerini aktive ederek, onları kanser hücrelerine karşı bir saldırı hattı kuracak hale getirebildiğini, öğrendik,” diye açıklıyor araştırmanın baş yazarı Qian Chen,

İnsan denemelerine geçmeden önce halen yapılması gereken bazı araştırmalar var. Ayrıca en etkin dozu belirlemek ve nanoparçacıkları optimize etmek gerekiyor.

Araştırma Nature Nanotechnology dergisinde yayınlandı.

Kaynak: https://newatlas.com/spray-gel-cancer-immunotherapy-nanoparticle/57601