Perşembe , Ağustos 22 2019
Anasayfa / Astronomi / SAMANYOLU’ NUN DEV KARA DELİĞİ ATIŞTIRMAYA HAZIR

SAMANYOLU’ NUN DEV KARA DELİĞİ ATIŞTIRMAYA HAZIR

Galaksimizde oldukça büyüleyici bir yemek tecrübesi için hazır olun. Bu olayda yer alan kara delik, G2 adı verilen yaklaşan toz ve gaz bulutunu yok edilecek. İki laboratuvar fizikçisi tarafından hazırlanan süper bilgisayar simülasyonu, G2 ‘ nin bir kısmının kurtulacağını dakat bu kurtulan kütlenin de parçalanacağını ve farklı bir şekle bürüneceğini belirtiyor.

Bilgisayar fizikçisi Peter Anninos, astrofizikçi Stephen Murray, Doç Dr. Chris Fragile ve öğrencisi  Julia Wilson birlikte çalışarak, verileri elde etti.

Anninos ve Fragile Cosmos++ adında bir bilgisayar kodu geliştirerek 6 simülasyon oluşturdu. Çalışma 3,000 işlemcili Pammetto süperbilgisayarında(Kolombiya Clemson Üniversitesi) toplam 50,000 işlem saati sonucunda verilere ulaşılabildi. Önceki simülasyonlarda iki boyutlu yapılırken yeni Cosmos++ kodları sayesinde 3D yeteneği kazandı. Böylece eşsiz olan bu gelişmeyle, hareketli kafes özelliği sağlanarak etkili bir şekilde kara delikteki bulutsunun prosesini izlemek mümkün oldu.

Karadeliğin ismiSgr A*. “Sgr” ise,  Sagittarius’ un “yay” ın kısaltması ve bu takım yıldız Samanyolu’ nun merkezinin yakınlarında bulunuyor. Çoğu galaksinin merkezinde kara delikler var hatta, bazıları bu kara deliğe göre binlerce kat daha büyük.

Murray’ e göre bu kara delik güneşimize göre 3 – 4 milyon kat daha büyük, boyutuna göre oldukça dingin.Bu kara deliğin aslında çok iştahlı değil. İsmine karşın, karadelikler çok parlak olabiliyor. Çünkü gaz kütleleri kara deliğe düşünce sürtünme enerji kaybederek, ısınıp parlıyor ve kara deliğin içine doğru spiraller çiziyor.

G2 bulutsusunun bileşeni halen gizemini koruyor.

Astronomlar esasen 2002’ de G2’ yi keşfetse de, büyüklüğü ve yörüngesi bu tespit edildi. Bulutun içindeki toz 550 kelvin( 277 C derece) yani dünyanın dış yüzey sıcaklığının iki katı.Çoğu hidrojenden oluşan gaz ise,  10,000 Kelvin( 9727 C) olup güneşin yüzey ısısının yaklaşık 2 katına denk geliyor.

Bulutsu kara deliğe yaklaştığında gelecek eylülde yerçekimi kuyusuna düşüp, enerji yaymaya başlayacak, böylece inanılmaz yüksek sıcaklıklara çıkıp, dünyadaki X-ray ve Radyo teleskopları tarafından gözlenebilecek. Ayrıca yörüngedeki uydular yardımıyla NASA’ nın Chandra X-ray Gözlemevi’ den gözlenebilecek.

Simülasyon çekim etkisine giren bulutsunun kurtulamayacağını gösterdi. 2012’ nin sonuna doğru çekim etkisine girecek bulutsunun genişliğinin 5 katına çıkacağı öngörülüyor.  Kara deliğin çekim etkisine giren bulutsunun kara deliğin etrafındaki katılım diskine ekleneceği veya sadece kara deliğe düşüp, karadelik tarafından yakalanacağı belirtiliyor.

Kaynak: http://www.sciencedaily.com/releases/2012/10/121022145447.htm