Perşembe , Ağustos 22 2019
Anasayfa / Doğa / Papatyada Bulunan Bir Bileşik Kanserli Hücreleri Öldürebiliyor

Papatyada Bulunan Bir Bileşik Kanserli Hücreleri Öldürebiliyor

Papatya her yerde görebileceğiniz yüzyıllardır kullanılan hepimizin bildiği şifalı bir bitkidir. Papatyanın migren ve diğer ağrılara iyi geldiği söylense de gerçekten faydası olup, olmadığı tartışılır. Bununla beraber, Birmingham Üniversitesi’nden araştırmacıların yaptığı bir araştırmaya göre, bu bitkinin yapraklarında bulunan bir bileşiğin kanser hücreleri için öldürücü etkisi olabileceği bulundu.

Yıllardır araştırılan bu bileşiğin ismi ise parthenolide. Bilim insanları bu bileşiğin kanser-karşıtı (anti-cancer) ajanı olduğundan şüphelense de, bundan tutarlı miktarlarda üretmek hem zor, hem de çok pahalıya geliyor.

Papatya ve ilişkili bitkilerde yüksek miktarda parthenolide olduğundan, araştırmacılar bileşiği elde çıkarmak için en iyi adayın hangisi olacağını araştırdılar. Birkaç testten sonra, yine papatyanın çiçeklenme döngüsünün geç kısmında, en yüksek miktarda oluştuğunu buldular.

Araştırmacılar bitkilerden maddeyi elde etmek için en iyi aday olabilecek yeni türevleri araştırdılar. Listedeki 76 türevi incelendikten sonra biyo olabilirliği iyi , yani yaşayan hücrelerle en iyi reaksiyona girebilecek ve en iyi farmakolojik özelliklere sahip türü ayırdı.

Bileşik kronik lenfositik lösemi türü kansere karşı kültü hücrelerinde denendiğinde etkili olduğu görüldü. Parthenolide reaktif oksijen türlerinin (ROS) miktarını yükselterek, hücrelerin ölümüne neden oluyor. ROS’un kanser hücrelerinde daha yüksek miktarda olduğu biliniyor. Ayrıca bu reaktif oksijen türlerinin potansiyel anbakteriyel ajan olabileceği araştırılıyor.  Bundan dolayı bileşik onların yıkımına neden oluyor.

Winterbourne Botanik Bahçesi ‘nden Lee Hale: Asteraceae ailesinden benzeri bitki türlerinde denemeler yaptıktan sonra , Tanacetum parthenium ‘un yani beyaz yapraklı papatyanın optimum parthenolide içeriyor gözüküyor, diyor

Bu araştırma ile parthenolide üretmenin yolu gösteriliyor. Belki de bu sayede parthenolide kullanılarak kanser hücrelerini öldüren bir ilaç üretilebilir.

Sonraki aşamada, bu bileşiği hayvanlar ve en son da insanlarda denemek olacaktır. Araştırma MedChemComm dergisinde yayınlandı. Aşağıda çalışmaya dair bilgiler veren videoyu bulacaksınız.

Kaynak:  University of Birmingham