Anasayfa / Genetik / Genetik Düzenleme Sayesinde İle Aynı Cinsiyetten Farelerin Yavruları Oldu

Genetik Düzenleme Sayesinde İle Aynı Cinsiyetten Farelerin Yavruları Oldu

Çin Bilimsel Akademisi’nden bilim insanları iki anne fareden sağlıklı bir fare üretmeyi başardı. Ayrıca iki farklı babadan da bir yavru üretseler de yavru ancak birkaç gün yaşayabildi.11 Ekim’de Cell Stem Cell dergisinde yayınlanan araştırmada, aynı cinsten bireyler için yavru üretmek için ortayaçıkan engelleri ortadan kaldırmak için kök hücre kullanımı ve gen düzenleme hedefleri ele alınıyor.

“Memelilerin, neden sadece cinsel yollar üredikleri sorusuyla ilgileniyorduk. geçmişte üreme ve rejenerasyonu birleştirdiğimiz bazı bulgular vardı, bu nedenle iki dişi ebeveynle daha normal bir fare yada iki erkek bireyle daha normal bir fare üretilip üretilemeyeceğini araştırıyoruz. Araştırmamızda haploid(tek kalıtımsal-yarı kromozomlu) kök hücreler kullanarak gen silme yapıyoruz, “diyor yardımcı kıdemli yazar Qi Zhou

Bazı sürüngenler, amfibiler ve balıklar aynı cinsten tek ebeveynle üreyebiliyor, fakat aynı olay fertilizasyon teknolojisi ile bile oldukça zor.  Memelilerde, belli maternal veya paternal genler, genomik imprinting olarak adlandırılan bir mekanizma ile germ hattı gelişimi sırasında kapatıldığından, hem anne hem de babadan genetik materyal almayan yavrular gelişimsel anormallikler yaşayabilir veya yaşayamayabilir. Araştırmacılar erginleşmemiş yumurtalardan basılan bu genleri silerek, bimaternal fareler üreterek (yani iki anneli) daha öncesinde üretim yapmıştı. “Buna rağmen, üretilen farelerde halen deformasyonlar gözleniyor, fakat metot pratik değil kullanımı oldukça zor,           “ diyor Zhou.

İki anneli sağlıklı fareler üretmek için, Zhou,yardımcı yazar Baoyang Hu,diğer yardımcı yazar Wei Li ve meslektaşları haploid embriyonik kök hücreler (ESCs) kullandı. Yarısı normal kromozom ve sadece bir bireyden gelen DNA içeren bu hücrelerin başarıda anahta olduğunu belirtiyorlar. Araştırmacılar iki anneden gelen fareyi , dişi ebeveyn DNA’sı içeren haploid ESC’lerden genomun üç baskılama bölgesini silerek ve başka bir dişi farenin yumurtaları içine enjekte ettiler. Böylece 210 embriyodan 29 canlı fare üretildi. Üretilen fareler normalde, yetişkin hale geçtiler ve kendi doğumlarını yaptılar.

Haploid ESC kullanmanın faydalarından biri de problematik genlerden önce , daha az maternal veya paternal genlerin ifade edilmesi durumu mevcut. “Bu araştırmada haploid ESCler;  primordiyal embriyo hücreleri, yumurta öncüleri(precursor) ve sperme daha çok benziyor. Gametlerdeki genomik baskılar silinebilir,” diyor Hu.

İki genetik babaya sahip oniki canlı zamanında doğan fare,  benzer ama daha karmaşık bir prosedür kullanılarak üretildi.s adece bir erkek ebeveynin DNA’sını içeren Haploid ESC’ler yedi anahtar basımlı bölgeyi silmek için değiştirildi.Sonrasında düzenlenmiş haploid embriyonik kök hücreler başka bir erkek fareden spermle birlikte çekirdeği bulunan bir yumurta hücresine yani dşi genetik materyali çıkarılmış bir erkeğe enjekte edildi. Bu yaratılan emriyo sadece iki erkek ebeveynin genomik DNAsını içeriyor. En son bu embriyolar plasentası olan taşıyıcı anneye taşındı.

Yavrular ancak doğumdan 48 saat kadar yaşadılar. Araştırmacılar bu çift ebeveynli fareleri daha uzun yaşatmayı planlıyor.

Tabi bu çalışmanın etik ve pratik engelleri var.

Li, bu yöntemleri diğer memelilerde kullanmanın önünde hala engellerin bulunduğunu belirtmektedir.Bunlar arasında, her türün kendine özgü problemli baskılı (imprinted) genleri ve hayatta kalmayan ya da ciddi anormallikler yaşayan yavrular için kaygıları belirleme ihtiyacı bulunmaktadır. Bununla birlikte, bu teknikleri gelecekte başka deney hayvanlarında araştırmayı umuyorlar.

“Bu araştırma bize neyin mümkün olduğunu gösteriyor” diyor. “Bimaternal farelerde kusurların ortadan kaldırılabileceğini ve memelilerdeki bipaternal üreme bariyerinin de imprinting modifikasyonu ile geçilebildiğini gördük. Aynı cinsiyetteki ebeveynler ile farelerin gelişimine engel olan en önemli baskılı bölgelerden bazılarını da ortaya çıkardık. Ayrıca genomik imprinting(baskılama) ve hayvan klonlama çalışmak için ilginç. “