AstronomiBilimsel GelişmeMühendislikÜtopyaUzay-ZamanVideobilim

Japon Hayabusa 2, Değerli Bir Asteroit Kargosuyla Geri Dönüyor

Japon Uzay Keşif Ajansı’nın Hayabusa2 uzay aracı asteroit Ryugu’dan aldığı numuneyle 6 Aralık 2020’de geri dönecek. Bu karbon asteroidi Ryugu’dan toplanan nadir ve paha biçilemez numune kapsülü Dünya’ya yollanacak ve  Hayabusa2 daha fazla asteroitten numune almak için yoluna devam edecek.

6 yıl ve yaklaşık 5,24 milyar km’lik uzay yolculuğundan sonra, Hayabusa2’nin başarıyla topladığı 100 mg numune Dünya’ya ulaşacak. Resmi adı 1999 JU3 olarak bilinen Ryugu asteoritinin elliptik yörüngesi Dünya’nın Güneş etrafındaki yörüngesel yolunun içindeyken, Mars yörüngesinin neredeyse dışında kalıyor.

Hayabusa2’nin yolculuğunu planlamak; asteroidin gelecekte nerede olacağını hesaplamayı ve uzay aracının gitmesi gereken yere ulaştıracak bir yol çizmeyi ve hızlanma sıçramaları için Dünya’nın yer çekimini kullanmayı içeriyor.

Hayabusa-2 Numune Kapsülü’nü Dünya’ya Yollacak ve Yoluna Devam Edecek

Asıl muhteşem olansa, aynı uzay yoluna devam ederek başka asteroitlere de inecek. Bu yüzden Dünya’ya yaklaşınca numune kapsülünü fırlatacak ve sonra tekrar yola çıkacak.

Uzay gemisi şimdiden yolda ve kapsül toplama ekibi de Avustralya’ya ulaştı. İlk Ekip üyeleri 2 haftalık COVID-19 karantinalarını tamamladı. Kapsül alma provası ve kapsül izleme provaları yaptılar.

Bu ufak kargo gerçekten çok önemli çünkü, JAXA’nın orijinal Hayabusa görevinde de asteroit Itokawa’ya inilerek numune alındı ama Dünya’ya sadece birkaç mikrogram numune ulaştı. Çünkü numune alma cihazı bozuldu.

100 mg belki size küçük bir miktar gibi gelebilir ama bilimsel açıdan bu kadar numune bile inanılmaz değerli. Çünkü Ryugu ilkel karbon asteroiti olduğundan Güneş Sistemi’nin ilk zamanlarına ait madde barındırıyor. Yaklaşık 4,5 milyar yıldır bozulmadan korunduğu düşünülüyor. Bilim insanları bu sayede Güneş Sistemi ve kayalık gezegenlerin iç oluşum ve evrimlerine ışık tutabilecek.

Kapsül 6 Aralık’ta Dünya atmosferinden girecek ve ateş topuna dönecek. Fakat kapsül 3000 0C’ye kadar dayandığından, problemsiz ineceği düşünülüyor. Kapsül paraşüt açarak,100 km2’lik Woomera Koruma Bölgesi’ne inecek. Kapsülü yollayan uzay aracı Hayabusa 2 ise yoluna devam ederek Temmuz 2026’da (98943) 2001 CC21’e sonra da 2031 Temmuz’da 1998 KY26 asteroitiyle buluşacak.

Araştırmacılar kapsülü helikopterle alarak, kapsülün içinde herhangi bir gaz varsa numune alacak ve sonra mühürlü bir kutuya konarak, Japonya’ya konteynırla geri dönecek.

Yoluyla
ScienceAlert

Bir bilim sever ve kimyager olarak, internetteki eksikliği görerek Gerçek Bilim’i 2012'de kurdum. Bu sitede gördüğünüz pek çok bilim ve teknoloji haberini oldukça ciddi kaynaklardan toplayarak sizin için araştırıyor, çeviriyor ve derliyorum. Gerçek Bilim'deki diğer yazarlar ve ben, her gün baş döndürücü şekilde gelişen bilim ve teknoloji haberlerini size aktarmaktan kıvanç duyarız.