Perşembe , Ağustos 22 2019
Anasayfa / Deneysel / Moleküller İlk Kez Elektron Alıp,Verirken Görüntülendi
Pentasenin elektron aldığında şekli değişiyor. Credit.IBM Research

Moleküller İlk Kez Elektron Alıp,Verirken Görüntülendi

Dünyada ilk kez bir molekülün elektron alır ya da verirken, yapısal değişimi atomik kuvvet mikroskopu ile görüntülendi. IBM’den Shadi Fatayer ve  Leo Gross ve arkadaşları , 4 tür molekül boyunca atomik kuvvet mikroskopunun ufak bir prop gezdirerek atomları ve hatta bağları bile görüntülemeyi başardı.

Her molekülü yüklemek için prop ve molekülün yer aldığı yüzey boyunca düşük voltaj uygulandı. Böylece probun moleküllere bir kerede elektron transferi yapması sağlandı. Tüm deney ekstrem soğuk vakum odasında yapılarak, molekülün hareket etmemesi ve dış kuvvetler tarafından bozulmaması sağlandı.

“Tek bir elektron eklediğimizde veya çıkardığımızda, molekülün yapısının nasıl değiştiğini görüyoruz. Her ne kadar bunun gerçekleştiğini bilsek de, bu yapıların tam olarak nasıl değiştiğini bilmiyorduk ve buna ulaşmak gerçekten çok zordu,” diyor Gross.

Dört farklı molekül yüklendiğinde farklı davranışlar görüldü. Örneğin, moleküler makinelerde çok kullanılan azobenzen bileşiğinde tüm molekül büküldü.Diğer bir molekül pentasende, molekülün bazı bölgeleri ekstra elektronlar nedeniyle daha reaktifti.

Porfinde bağ uzunlukları değişiyor.

Tetrasiyanokuinodimetan ise atomlarını tutan bağların türünü değiştirerek yüzeyde hareket etti. Porfinde ise aynı bağ türlerinde görüldüğü gibi bağların uzunluğu değişti.

“Porfin klorofil ve hemoglobin ile ilişkili olduğundan biyoloji için çok önemlidir. Hemoglobin vücutta oksijen taşıdığında veya bitkilerde klorofil ışığı enerjiye çevirdiğinde bu moleküller yüklenmektedir,” diyor Gross.

“Bu moleküler etkileri daha iyi anlamak , molekülleri daha etkili kullanmamızı sağlayabilir. Bu malzemelerimizi geliştirmemize, cihazları geliştirmeye ve doğayı anlamamıza yardımcı olabilir,” diyor Fatayer.

Dergi Referansı: ScienceDOI: 10.1126/science.aax5895