Anasayfa / Astronomi / Güneş’ten Yüksek Enerjili X Işınları Yayılıyor

Güneş’ten Yüksek Enerjili X Işınları Yayılıyor

güneş

İlk defa farklı bir görev için tasarlanan uzay aracı kara delikleri ve güneş sistemimiz dışındaki diğer cisimleri araştırmak için tasarlanan görevde, güneş sistemimize dönüp güneşin görüntülerini aldı. NASA‘nın Nuclear Spectroscopic Telescope Array (Nükleer spektroskopik teleskop dizisi) yada NuSTAR olarak bilinen teleskop dizisi güneşin ilk defa detaylı yüksek enerjili X-ray portresini çekti.

Kaliforniya Üniversitesi’nden NuSTAR bilim ekibi üyesi David Smith: “NuSTAR bize Güneş atmosferinin üst kısımlarını gösterdi” diyor.

Güneş bilimcileri ilk defa yedi yıl önce NuSTAR’ın tasarımı tamamlanıp inşaata başlandığında güneş araştırmalarında da kullanmayı düşünmüş. Smith fikri proje başkanı Fiona Harrison ile paylaşmış.

Fiona Harrison, “İlk başlarda genel olarak fikri çılgınca bulmuştum. Neden derin uzayı incelemek için tasarlanmış, en yüksek enerjili ve hassas X ışını teleskopla arka bahçemizdeki bir şeye bakalım? ” demiş. Smith, teorisyenlerin tahmin ettiği sönük x-ray patlamalarının ancak NuSTAR tarafından görülebileceği konusunda Harrison’ı ikna etmiş.NuSTAR sayesinde hipotezlenen nano alevleri yakalama potansiyeli var. Eğer nano alevler varsa güneşi dış atmosferi yani koronasındaki “ koronal ısıtma problemi” gizemi çözülebilir. Güneşin yüzeyi 6000 santigrat dereceyken, koronası inanılmaz biçimde 1 milyon 0C ‘ye ulaşıyor. İşte nano alevler normal alevlerle birleşerek bu yüksek sıcaklığı oluşturabilir.

Güneş NASA’nın Chandra X ışını Gözlem evindeki teleskoplar için çok parlak olmasına karşın NuSTAR algılayıcıları zarar görmeden güvenli bir şekilde güneşe bakabilir. Güneşimiz NuSTAR’ın tespit ettiği yüksek enerjili X ışınları kadar parlak değil.

NuSTAR görüntüsünde Güneş üzerindeki farklı sıcaklığa sahip alanlar daha net görülebiliyor. Karanlık yerler parlak alanlara göre daha soğuktur. NuSTAR ile yapılacak düzenli gözlemlerle önümüzdeki birkaç yıl içinde bitecek olan güneş çevrimiyle ilgili farklı bilgiler alınabilir.

Görüntüler teleskobun güneşten veri toplayabileceğini gösteren ilk fotoğraf. Ayrıca görüntüler, güneş lekelerinde görülen yüksek ısılar hakkında önemli bilgiler veriyor. İleride çekilecek görüntüler güneş rüzgarları hakkında detaylı bilgiler verecek.

Bu çalışmaya katılan kuruluşlar; NASA liderliğinde, Caltech; JPL; the University of California, Berkeley; Columbia University, New York; NASA’s Goddard Space Flight Center, Greenbelt, Maryland; the Danish Technical University in Denmark; Lawrence Livermore National Laboratory, Livermore, California; ATK Aerospace Systems, Goleta, California ve Space Agency (ASI) Science Data Center.

Düzenleyen Oğuz Sezgin

Daha fazlası için sitemize ve kaynaklarımıza bakabilirsiniz.

KAYNAKÇA:

Hakkında Konuk Yazar