Perşembe , Kasım 21 2019
Anasayfa / Astronomi / Yeni Ölçümler Evrenin Genişleme Hızının Arttığını Gösteriyor

Yeni Ölçümler Evrenin Genişleme Hızının Arttığını Gösteriyor

Kaliforniya Üniversitesi’nden astronomların yaptığı yeni araştırmada ,evrenin genişleme hızına dair yeni ölçümler alındı. Yapılan ölçümler “Hubble sabiti “olarak da bilinen sabitin giderek arttığını , dolayısıyla evrenin genişleme hızı arttığını gösteriyor.

“Bu gelişme büyük bir heyecan ve gizem barındırsa da, benim açımdan oldukça eğlenceli,” diyor Kaliforniya Üniversitesi’nden Fizik Profesörü Chris Fassnacht. Profesör aynı zamanda Hawaii W.M. Keck teleskoplarını kullanan uluslararası SHARP/H0LICOW topluluğunun bir üyesidir.

Araştırma Monthly Notices of the Royal Astronomical Society dergisinde yayınlandı.

Hubble sabiti evrenin genişlemesini tanımlayan bir sabit olup, kilometresaniyede megaparsek olarak ifade edilir. Astronomlar bu sayede evrenin büyüklüğünü ,yaşını ve cisimler arasındaki uzaklığı tanımlarlar.

Yüksek lisans öğrencileri Geoff Chen, Fassnacht ve arkadaşları çok uzak galaksilerden gelen ışığın kütleçekim mercek etkisinden kaynaklanan bozunumu ve çoklu imajlara ayrılmasını inceledi. Işığın farklı rotalardan gelen gecikmesini ölçerek Hubble sabitini tahmin etmeye çalıştı.

Araştırmacılar Hawaii’deki W.M. Keck teleskoplarındaki adaptif optik teknolojisini kullanarak 76,8 km/saniye /megaparsek olarak tahmin etti. Bir parsek 30 trilyon km’den biraz fazla gelmektedir.. 1 megaparsek ise 1 milyon parsek olduğundan bu çok hassas bir ölçümdür. 2017 yılında H0LICOW ekibi Hubble Uzay Teleskobu’nu kullanarak yine aynı metotla bu değeri ölçerek , tahmini olarak 71,9 olarak yayınlamıştı.

Hubble’ın penceresinden genişleyen evrenin görüntüsü

Yeni Bir Fiziğin İpuçları

Yeni SHARP/H0LICOW tahminleri ise Cepheids adı verilen parlaklığı zamanla değişen yıldızların ölçümleri olan 74,03 ile kıyaslanabilir. Fakat kozmik mikrodalga arkaplanı ile yapılan çok farklı Hubble sabiti tahminleri de var. İşte bu metot Büyük Patlamanın hemen sonrasında oluşan ateş topundan kalan ısıyı yemel alıyor ve Hubble sabitini 67,4 olarak veriyor. Bu varsayılan standart kozmolojik modelin doğru olduğunu gösteriyor.

Chicago Üniversitesi’nden Wendy Freedman ve arkadaşlarının tahmini ise kırmızı dev yıldızların ve süpernovaların parlaklıklarına dayanıyor ve aradaki farkı dolduracak kadar yakın . Hubble sabitini 69,8 olarak veriyor.

30 milyon trilyon km’de 5-6 km/ saniye çok büyük bir fark gibi görünmese de astronomlara zorluk çıkarıyor. Fakat belki de bu sayede evrenin anlamaya dair yeni bir fiziğin ipuçlarına ulaşabiliriz.

Diğer taraftan, belki de bu farklılık metotlarda henüz bilinmeyen sapmalardan kaynaklanıyor olabilir. Bazı bilim insanları bu farklılıkların giderek azalacağını ve tahminlerin iyileşeceğini düşünüyor. Yine de uzak cisimlerin ve kozmik mikrodalgadan türetilen Hubble Sabiti ölçümleri arasındaki fark gittikçe daha stabil hale geliyor.

“Gittikçe daha fazla bilim insanları bir gerilme olduğuna inanıyor. Eğer bir teori ortaya çıkarsa, her şeyi tek seferde açıklamak zorunda kalacak,” diyor Chen.

Ayrıca Washington Post’a konuşan fizikçi Adam Riess diğer bir olasılık olduğunu söylüyor:” Kimsenin ölçümü yanlış değil. Evrende bir şeyler gerçekleşiyor.

Kaynaklar.