Sorting by

×
Astronomiİlginç BilimMakalelerÜtopyaUzay-Zaman

Renk Değiştiren Çift Kuyruklu Yıldız Görüldü

Nadir görülen 6478 Gault asteroiti gittikçe daha tuhaflaşıyor. Asteoritin Ocak ayında iki kuyruklu bir yıldıza dönüştüğü ve renginin anlık olarak kırmızıdan maviye doğru kaydığını keşfetti. İlk olarak 1988’de keşfedilen bu asteroitin sıradan bir uzay taşı olduğu düşünülmüştü.

Fakat bu yılın başlarında iki kuyruğu olan nadir görülen aktif bir asteroit olduğu bulundu. Gault 750,000 km’ye yayılan iki kuyruğa sahip bir kuyruklu yıldıza dönüştü. Kısa kuyruk parlakken, uzun olan kuyruk daha koyu duruyor.

MIT’den astronomlar tarafından yapılan keşif bir hayli ilginç. Hawaii’deki Kızılötesi Teleskop Tesisi (IRTF) ‘i kullanan araştırmacılar iki gece boyunca taşın yüzeyden yansıyan ışığı analiz ederek, taşın içeriğini çalıştı.

Bu analiz sonucunda Gault’un kuru ve kayalık olduğu anlaşıldı, tabi bu bir sürpriz değil. Fakat asıl şaşırtıcı olan nesnenin yakın kızılötesi spektrumda kırmızıdan, maviye doğru renk değiştirmesiydi. Bunu gerçekten çok hızlı yapmaktaydı ve iki gecelik bir gözlemde bile belli oluyordu.

“Bugüne kadar bu denli kısa bir süreçte, bu kadar hızlı değişim hiç görmemiştik. Asıl enteresan olan ise, spektrumdaki değişimi görmek için sadece çok ince bir katman yeterli. Sadece birkaç mikron derinliğinde tanecikli bir tabaka olabilir, “diyor araştırmanın yardımcı yazarı Francesca DeMeo.

Ekip bu renk değişiminin Gault’un kuyruklarına sahip olmasıyla aynı sebepten olduğunu düşünüyor, taş çok hızlı dönüyor. Bu santrifüj kuvveti nedeniyle taşın yüzeyindeki tozlar kalkarak, arkasında kuyruklar oluşturmasına neden olarak, renk değiştirmesine nende oluyor.

Fakat bu hareket nedeniyle Gault kendi kendini de yok ediyor. Son adımda bu teoriyi onaylamak için asteroitin parlaklığında değişim zamana bağlı olarak incelenecek.

Araştırma Astrophysical Journal Letters dergisinde yayınlandı.

Kaynak: MIT