Perşembe , Haziran 20 2019
Anasayfa / Biyoloji / Çin’in Ayda Yetiştirdiği Bitki Öldü

Çin’in Ayda Yetiştirdiği Bitki Öldü

Geçtiğimiz günlerde Ay’ın karanlık yüzüne inen Çin ,Chang’e 4 ‘de pamuk tohumu yeşertmeyi başararak; başka bir dünyada hayat formu yetiştiren ilk ülke olmuştu. Fakat ayın karanlık yüzünde gecenin devreye girmesiyle bitki malesef öldü.

Chang’e 4  pamuk tohumları, kolza tohumu, patates ve arabidopsis tohumlarını aya taşıyarak biyosfer deneyinin bir parçası olarak götürdü. Ayrıca uzay aracında meyve sineği yumurtaları ve bazı küfler var.

Araştırmanın baş bilim insanı Liu Hanlong, uzay kaşifinden gelen fotoğrafta pamuk, kolza ve patates tohumlarının yeşerdiğini ve iyi büyüdüğünü de belirtti.

Bütün organizmalar ekstrem sıcaklıklardan ve radyasyondan korunacak şekilde özel yalıtılmış bir odacıkta tutuluyor. Deneyin amacı uzayda bitkilerin nasıl yetiştirileceğini öğrenerek, ayda insanlar için bir yer kurmaya yardım etmek.

Bu 6 organizma küçük bir ekosistem oluşturuyor; bitkiler oksijen üretirken ve meyve sinekleri için de besin sağlayacaklar. Maya ise sinek artıkları ve ölü bitkileri işleyerek bir diğer besin kaynağı sağlayacak.

Gelecekte insan yerleşimi için patatesler yiyecek, kolza tohumları yağ sağlayabilir.Pamuk ise giyecek yapımında kullanılabilir.

Daha öncesinde Uluslararası Uzay İstasyonu’nda salatalık , marul gibi bitkiler yetiştirilmişti. Ayrıca bir alg türünün uzay istasyonunun dışında 530 güne kadar yaşayabildiği gözlenmişti.

Kaynak: https://www.newscientist.com/article/2190704-first-moon-plants-sprout-in-chinas-change-4-biosphere-experiment/