Sorting by

×
MakalelerTıp ve Sağlık

GRİBİN YENİ DÜŞMANIYLA TANIŞIN

Simon Fraser Üniversitesi’ nden virolog Masahiro Niikura, doktora öğrencisi Nicole Bance ve uluslarası bilim adamlarından oluşan bir grup grip virüsünü durdurma yeteneğine sahip bir moleküler bileşik grubu keşfettiler.

Virüsü öldürmekten daha fazlasını vadeden ve grip virüsünün replikasyonunu ve yayılmasını engelleyen enzim manipülasyonu ile virüs durdurulabilir.

Yeni bulunan bileşik sayesinde yeni nesil grip ilaçları geliştirilerek, virüs suşlarının adapte olamayacağı ve de  karşı koyamayacağı bir ilaç yapılabilir. Tamiflu adı verilen domuz gribi ilacı virüsün mutasyon geçirmesini engellemediğinden çok da etkili olamıyordu.

Gün geçtikçe anti-grip ilaçları gripe karşı etkisini yitiriyor. İşte bu yeni ilaç sayesinde H1N1, domuz gribi gibi hastalıklar dört yıl içinde yenilecek.

Science Express dergisinde online yayınlanan araştırmada neuraminidase adı verilen enzimin virüsün yayılmasına neden olduğu ve bu enzimin bloke edilerek, nasıl gribin durdurulduğu açıklandı.

Tamiflu ve Relenza adı verilen anti-grip ilaçları neuraminidase enzimini kesmeye çalışırken, hücreden grip virüsünün kullandığı sialik asidi sentezlediği için , grip virüsü hücreden çıktıktan sonra kolaylıkla replike olabiliyor.

Fakat yeni keşfedilen bileşikler sayesinde halen virüs kapmamış sağlıklı hücreler kurtulabilecek. Neuraminidase enzimini tıkayarak, sialik asidin çözünmesini durdurarak virüsün enfekte hücreden çıkmasını engelliyor. Böylece yayılması duruyor.

Yeni bileşikler suda kolayca çözüldüğünden oldukça etkili.  İlaç doğrudan oral yolla alınarak boğazda grip virüsünün replikasyonunu anında  durduruyor.

Tamiflu ve Relenza gibi ilaçlar suda kolaylıkla çözülmediğinden nasal yolla alınıyordu. Fakat yeni bulunan bileşikler Tamiflu’ dan daha çok sialik asit yapısına benzediğinden, yeni ilaçlara grip virüsünün çok zor adaptasyon olacağı umuluyor.

Yeni bulunan bileşikler sayesinde bilinen grip suşlarına yeni aşılar geliştirmek için daha fazla zaman olabilecek.

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2013/02/130221194241.htm