Çarşamba , Ekim 23 2019
Anasayfa / Elektronik / Boğaz İmplantı Hareketleri Sese Çevirerek Konuşmaya Yardımcı Oluyor

Boğaz İmplantı Hareketleri Sese Çevirerek Konuşmaya Yardımcı Oluyor

Çoğu insan doğal bir şekilde kolayca konuşsa da, bu işlem ağız, ses telleri ve boğazın hareketlerinden oluşan kompleks bir prosestir. Eğer bir insanın ses telleri zedelenir ya da bazı lezyonlara uğrarsa kişi konuşma kabiliyetini yitirebilir. İşte Çinli bilim insanlarının ACS Nano’da yayınladığı araştırmada giyilebilir yapay bir boğaz implantı sayesinde boğaz hareketleri sese dönüştürülebiliyor. Bu boğaza yapıştırılan ses bantları aynı görevimiz tehlikede ses değiştirmeye yarayan minyatür bantlara benziyor.

Bilim insanları , derideki kalp atışı veya nabız gibi hareketleri ölçen detektörler geliştirse de, bu cihazlar hareketleri sese dönüştüremiyor. İşte He Tian, Yi Yang, Tian-Ling Ren ve meslektaşları her iki şeyi de aynı anda yapabilen prototip yapay boğaz geliştirdi. Boğaza tutturulan bu cihaz henüz uzun süreli kullanım için pek uygun değil. Bu nedenle araştırmacılar daha ince,deri benzeri yapay boğaz geliştirmek istiyor. Yani geçici bir dövme gibi yapışmasını istiyorlar.

Araştırmacılar bu yapay boğaz implantını yapmak için, ince bir polivinil alkol filmi üstüne lazerle grafeni işlediler. Bu esnek cihaz 1,5 ‘a 3,0 cm boyunda bir alan kaplıyor. Sonrasında gönüllü kişinin boğazına su ile tutturuldu. Sonrasında elektrotlarla, kol bantında bir mikrobilgisayar,güç yükseltici ve dekoder olan bir devreye bağlandı. Sonrasında , gönüllüden ses çıkarmadan konuşuyormuş gibi boğazını oynatması istendi. Böylece Ok,Merhaba,Hayır vb. basit sözcükler söyleyebildi.

Araştırmacılar Ulusal Anahtar Çin AR-GE Programı, Çin Ulusal Doğa Bilimleri Vakfı , Çin Ulusal Temel Araştırma Programı , Geleceğin Çipi için Pekin Yenilik Merkezi, Pekin Doğal Bilim Vakfı ve Shenzhen Bilim ve Teknoloji Programı tarafından fon yardımı alıyor.

Kaynak: American Chemical Society