Sorting by

×
BiyolojiDoğa ve ÇevreMakalelerVeterinerlik

Amazon Ormanlarında Keşfedilen Yeni Türler Arasında Mırlayan Bir Maymun da Var

Amazon’daki yağmur ormanlarında son 4 yılda keşfedilen yeni türler şaşkınlık yaratıyor. 441 farklı tür hayvan ve bitkinin keşfedildiği Amazon ormanları gerçekten inanılmaz hayvanlara ev sahipliği ediyor. 2010 ile 2013 yılları arasında keşfedilen ateş desenli kertenkele, baş parmak tırnağı büyüklüğünde kurbağa, vejeterjan pirana ve güzel pembe orkide WWF( Dünya Vahşi Yaşam Fonu- World Wildlife Fund) tarafından bulundu.

WWF bilim adamlarından oluşan grup tarafından derlenen bu türler arasında 258 bitki, 84 balık 58 amfibi, 22 sürüngen, 18 kuş ve bir de memeli türü var. Ayrıca bu sınıflandırmaya keşfedilen sayısız böcek ve omurgasız da dahil değil.

“Bu türler korunması gereken eşsiz doğa miraslarıdır. Bu canlıların evi olan tehdit altındaki Amazon ormanlarını koruyarak bu canlıları koruyabiliriz,” diyor Yaşayan Amazon Girişimi (WWF) Lideri  Claudio Maretti.

En kayda değer ilginç yeni türlerin bazıları aşağıdaki raporda verilmektedir:

Ateş desenli kertenkele: Bu güzel kertenkele, Kolombiya Amazon’unda bilim insanları tarafından yumurtadan yeni çıkarken keşfedildi. Bulunması oldukça zor olan Cercosaura hypnoides türü doğada yumurtaları toplanmadan önce görülmedi. Potansiyel olarak neslinin tehlikede olduğu düşünülüyor.

Cercosaura hypnoides ateş desenli kertenkele

Başparmak Tırnağı Büyüklüğünde Kurbağa:  Bu amfibi oldukça endemik ve nesli tehlikede bir tür. Latincesi Allobates amissibilis olan kurbağanın manası “belki kaybolabilir”  . Kurbağanın bulunduğu bölge yakında turizme açılacağından nesli tehlike altında. Kurbağa Guyana bölgesinde bulunan 3. Allobates türü.

tırnak büyüklüğünde kurbağa-gerçek bilim

Vejeteryan Pirana: Bu yeni pirana türü Tometes camunani, 50 cm’ye varan boyu ve 4,5 kg’ a ulaşan ağırlığına rağmen katı bir herbivor(otçul). Bu tatlı su balığı kayalıklarda yetişen bitkilerin tohumlarıyla besleniyor. Tometes Trombetas nehrinin kıyılarında , Para, Brezilya Amazonu’nda bulunuyor.

vejeteryan pirana-gerçek bilim

Kayıp Dünya’dan Parlak renkli yılan : Guyana dağlarında bulunan bu yılan, Arthur C. Doyle’un Kayıp Dünya romanındaki karakter Prof. George Edward Challenger’dan esinlenerek “Chironius challenger” adı verildi.

Chironius challenger-gerçek bilim

Güzel Pembe Orkide :  Pek çok orkide türü arasından bu çarpıcı pembe orkide türü “Sobralia imavieirae” Brezilya Amazonu’ndaki bilim insanları tarafından Roraima’ da keşfedildi.

pembe orkide yeni tür-gerçek bilim

Caqueta titi maymunu:  20 titi maymunu türünden biri olan ” Callicebus caquetensis” Amazon havzasında tespit edildi. Bu bebek maymunlar birbirlerine sokularak aynı bir kedi gibi mırıldıyorlar. Oldukça sevimli olan bu maymunlar da endemik türler arasında.

mırlayan maymun-gerçek bilim

Pek çok yeni endemik türü barındıran Amazon yağmur ormanları dünyanın hiçbir yerinde olmayan göz alıcı türleri barındırıyor. Fakat yağmur ormanlarının gün geçtikçe talan edilmesi bu türlere zarar vererek biyo çeşitliliği ve eko sistemleri tehdit ediyor.

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2013/10/131025085909.htm