BiyolojiDoğa ve ÇevreGenetikİlginç BilimTıp ve Sağlık

Aksolotl Semenderi DNA’sı Sayesinde Organlarımız Yenilenebilir Mi?

Bilim insanları ilk kez, aksolotl semenderinin tüm genomunu dizinlemeyi başardı. Bu tuhaf semender yaralandıktan sonra vücudunun pek çok parçasını rejenere edebiliyor. Genelde Meksika göllerinde yaşayan bu semender solungaçları sayesinde yetişkinleri suda yaşayabiliyor.

Kentucky Üniversitesi’nden doktorların verdiği basın bildirisinde, Aksolotl semenderinin tüm genetik kodunu çözümleyerek, insanlar için yeni umutları doğuyor. Genetik tedavilerin geliştirilmesi sayesinde kaybedilen uzuvlar ya da diğer hasarların,  aynı semenderler gibi rejenere edilebilme umudu doğabilir.

“Vücuttaki uzuvlar, omurilik, göz gibi organlar rejenere olamazken, bazı türlerde beynin yarısının bile onarılabildiği gösterildi”, diyor Kentucky araştırmacısı Randal Voss.

İnsan genomunu dizinlemek artık oldukça sıradan olsa da, ekibin aksolotl DNA’sını dizinlemek için yeni teknikler geliştirmesi gerekti . Çünkü bu canlıların genomları insan genomundan 10 kat daha uzun.

“Sadece birkaç yıl öncesinde, hiç kimse 30 +GB genomu birleştirmenin mümkün olmadığını düşünüyordu. İşte biz daha ucuza ve ulaşılabilir metot kullanarak büyük genomlu hayvanların da genomunun dizinlenebileceğini gösterdik,” diyor Biyolog Jeramiah Smith.

Bu başarı sayesinde ekip, aksolotl’un tüm DNA dizinlemesinden yola çıkarak, rejeneratif yeteneklerini nasıl kazandığını derinlemesine inceleyebilir.

“Artık genomik bilgiye erişimimiz  olduğundan, aksolotl’un gen fonksiyonlarına derinlemesine eğilerek, vücudundaki kısımları gerçekten nasıl onardığını öğrenebiliriz. Bir gün bu edindiğimiz bilgiyi insan tedavisine dönüştürmeyi umuyoruz. Omurilik yaralanmaları,inme , eklem onarımı gibi potansiyel uygulamaları olabilir”, diyor Voss.

Kaynak : https://futurism.com/neoscope/salamander-dna-regenerate-human-body