Anasayfa / Genel / MRO 3D Taramaları ile Mars’ta Buz Katmanları Buldu

MRO 3D Taramaları ile Mars’ta Buz Katmanları Buldu

NASA ve ABD Jeolojik Araştırma kurumu Mars Reconnaissance Orbiter (MRO-Mars Yörünge Kaşifi) uzay aracını kullanarak, Mars’ın dikey yapısını ve gömülü buz tabakalarının analizini yaptı.Bu sayede kızıl gezegenin geçmişi ve ulaşılabilir su kaynakları hakkında keşif görevleri için önemli bilgiler sağlanabilir.

Yer altı buz kaynakları daha öncesinde MRO’nun Shallow(Alçak) Radarı ile (SHARAD) tespit edilmişti, bu taramalardan öğrenilecek çok şey var. Yeni araştırmada ise Mars’ta orta irtifada 8 bölgeye odaklanıldı. Bu aşınan yamaçlarda buz tabakaları olduğu anlaşıldı. Mars Yörünge Kaşifinin Yüksek Çözünürlüklü (MRO) Bilimsel Deney Görüntüleyicisi (High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) ile buz tabakalarında çapraz bölgelere bakılarak derinlik ve bileşim hakkında daha fazla bilgi alınabiliyor.

“Bu keşif,  bize kalın yer altı buz tabakaları hakkında sürpriz bilgiler veriyor. Bu aynı karınca çiftliğindeki, karıncaları kesitten izleyerek onlar hakkında bilgi edinmeye benziyor ” diyor, araştırmanın yardımcı yazarlarından Shane Byrne. Keşfedilen buz tabakalarından biri 90 mt’den daha kalın olduğu ve bu tabakadaki suyun diğer tabakalara göre toz ve kayaç açısından daha az kirlenmiş olduğunu belirlediler. Bu da su  kaynağının yüzeye daha önceki tahminlerden daha yakın olduğunu gösteriyor.

“Astronotlar bu bölgeye sadece bir kova ve kürekle giderek istedikleri suyu çıkarabilirler, ” diyor Bryne.

Katmanlardaki su görselleştirmeyle renklendirilmiştir.

Bütün Uzay Ajansları Yararlanacak

Ayrıca bu buz katmanlarının buharlaşmadan önceki ilk Mars yapılarına ilişkin bilimsel değer olabileceğini düşünüyorlar. Dünyamızda kutuplarda ve benzer yerlerde yapılan sondajlar iklim tarihine ilişkin değerli bilgiler içerdiğinden, Mars’daki buz katmanları Kızıl Gezegenin zaman kapsülleri olabilir.

Bu araştırma sayesinde Mars’taki suyun nereye gittiği ve buzun ne zaman oluşmaya başladığına ilişkin veriler elde edilebilir.

Bu araştırma NASA ve diğer ajanslara önemli bilgiler sağlayarak, gelecek insanlı ve araçlı görevlere yardım edecektir.

Araştırma Science dergisinde yayınlandı.

Kaynaklar : NASAUSGS