Sorting by

×
BilimFizikMakalelerUzay-Zaman

Yeni Karanlık Enerji Teorisiyle Evrenin Ne Zaman Çökeceği Hesaplandı

İkisi Princeton ve biri Newyork Üniversitesi’nden üç astrofizikçi karanlık enerji özüne(quintessence) dair teorileri doğruysa evrenin 100 milyon yıl içinde çökeceğini hesapladı.  Proceedings of the National Academy of Sciences’nda yayınlanan makalede; Cosmin Andrei, Anna Ijjas ve Paul Steinhardt, evrenin yaklaşık 100 milyon yıl içinde genişlemesinin durarak, içine çökerek yok olabileceğini öne sürdü.

Yıllardır yapılan araştırmalar gök cisimlerinin birbirinden giderek uzaklaştığını ve bu nedenle evrenin genişlediğini buldu. Albert Einstein bu durumu tahmin etmiş ve evrendeki her şeyi iten karanlık enerji adı verilen bir kuvvet olduğunu tahmin etmişti. Ayrıca bu kuvvetin sabit olduğunu ve yani evrenin sürekli genişlediğini öngörmüştü. O zamandan bu yana, diğer bilim insanları eğer gerçekten karanlık enerji varsa bunun her zaman sabit olamayacağını öne sürüyor. İşte bu durumda belki evrenin genişlemesi yavaşlıyor ve hatta duruyor ve hatta geriye doğru dönüyor bile olabilir. Böylece evren çökmeye başlayabilir ve büzüşerek tek bir noktaya düşebilir. Bu teorinin savunucuları ise karanlık enerjiyi sahip olduğu dinamik alanı öz olarak tanımlıyor. Bu özellik genişleme veya evrenin çökmesine olanak tanıyor. Araştırmacılar bilinen evrene dair kanıtları çalıştı ve karanlık enerjiyi sabit kabul eden teori kadar,  tutarlı bir teori ortaya attıklarını anladılar.

Önce Yavaşlayacak Sonra Çökecek

Bu yeni araştırmada ise üçlü araştırmacı evrenin yavaşlayıp, durması ve büzüşmesinin ve nihayetinde tek bir noktaya ulaşmasının ne kadar süreceğini hesapladı. Böyle bir fikri tasavvur etmek için, bilinen evrenin dair gerçek verileri kullanan bir evren modeli geliştirildi. Bu teoride öze fikrinin gerçek olduğu, sonra evrenin genişlemesinin yavaşlayabileceğini gösterdiler. Ayrıca evrenin yavaşlamasının 65 milyon yıl içinde olabileceği ve evrenin 100 milyon yıl sonra büzüşmeye başlayabileceğini gösterdi. Bu teoriyi de karanlık enerjinin sabit olduğunu söyleyen teori gibi test etmenin bir yolu yok.

Astrofizikçiler halen ışık yılı uzaktan gelen sinyallere güvenmek zorunda ve evren şu an çöküyorsa da milyonlarca yıl geçmeden ölçüm yapılamayacağını bilmek gerekiyor.

Kaynak: https://phys.org/news/2022-05-universe-collapse-dark-energy-quintessence.html