Anasayfa / Astronomi / Yeni James Webb Uzay Teleskopu’nun İnşası Bitti

Yeni James Webb Uzay Teleskopu’nun İnşası Bitti

20 yıl süren yapım çalışmalarının ardından James Webb Teleskop inşası tamamlandı.  James Webb Uzay Teleskopu (JWUT) eskiyen Hubble Uzay Teleskopu’nun kısmen ardılı olacak şekilde planlanan bir kızılötesi uzay teleskopudur. JWUT, NASA’nın önderliği ile 15 farklı devletin, Avrupa Uzay Ajansı ve Kanada Uzay Ajansı’nın ortak yürüttüğü bir proje olan James Webb Teleskopu’nun 2018 yılının Ekim ayında hizmete girmesi bekleniyor. Uzayın ivmelenerek genişlemesi gibi önemli buluşlar  Hubble Teleskopu sayesinde onaylanmıştı. James Webb teleskobu ise Bing Bang’den bu yana 13.5 milyar yıllık uzay tarihini inceleyecek. JWUT tam anlamıyla bir ardıl olarak görev yapmayacak, çünkü Hubble’ın gözlemleyebildiği bütün ışık dalga boylarına duyarlı olmayacak. Esas bilimsel hedefi evrende yer alan daha uzaktaki cisimleri;diğer temel cihazlar veya Hubble’ın görmediği cisimleri, gözlemlemek olacak.  Teleskop, uzaya gönderilmeden önce, roket itişine dayanıp dayanamayacağını, görmek adına bir dizi ses ve titreşim testinden geçirilecek.

Astronomlar için muhteşem fırsat

James Webb Uzay Teleskobu’nun 2018 yılında uzaya fırlatılması hedefleniyor.2018 yılında fırlatılması planlanan ve yeni bir çığır açacak olan James Webb Uzay Teleskobu (JWST), gezegen avcıları da dahil olmak üzere muhtemelen her türden gökbilimci için bir nimet olacaktır. Kırmızı ötesi ışığı gözlemlemek için ayarlanmış olan 6,5 metrelik bu teleskop, Dünya’dan neredeyse 1.600.000 kilometre uzaklıkta yörüngeye yerleştirilecektir. Bu uzaklık, Dünya ile Ay arasındaki uzaklığın dört katı kadardır. JWST üzerinde yer alacak olan hassas aygıtlar, dev gezegenlerin ve gezegen sistemlerinin kırmızı ötesi görüntülerini çekme ve tayflarını ölçerek yaşlarını ve kütlelerini belirleme imkanına sahip olacaktır. Hatta uzayda hayat arayışı için gezegenlerin atmosferine bakabilecek. Bunların dışında JWST, başka yıldızların çevresinde yer alan disklerin tayf ölçümlerini yaparak, gezegen sistemlerinin doğmasına olanak sağlayan türden olan disklerin bileşenlerini tanımlamaya da imkan verecektir. Son derece hassas aygıtları ve büyük aynasıyla JWST, gezegenlerin doğduğu toz disklerini gözlemleyebilmenin yanında, kendi yıldızlarının önünden geçen gezegenlerin havaküre bileşenlerini de gözlemleyebilecektir. Her ne kadar JWST özellikle gezegen bulmak için geliştirilmiş bir teleskop olmasa da, gelişkin yetenekleri bu teleskobun gelecekte yeni gezegenleri inceleyen ve güneş sistemimizin nasıl oluştuğu ve nasıl evrim geçirdiği konularını araştıran gökbilimciler için önemli bir araç haline gelmesi konusunda ümit vermektedir.

Kaynak : https://tr.wikipedia.org/wiki/James_Webb_Uzay_Teleskopu

Hakkında Adem Aygün

Merhabalar, ben Adem AYGÜN,05.06.1996 Şırnak. Sosyal Medya Uzmanı ve Fenomeni. Bilim aşığı olarak araştırırken gördüğüm güzel bilgileri haber, video haline getirmek ve insanlara bir şeyler anlatmak.