Pazartesi , Eylül 24 2018
Anasayfa / Astronomi / Uzak Gezegenlerin Ayları Hayat Barındırabilir

Uzak Gezegenlerin Ayları Hayat Barındırabilir

Bilim dünyası her gün diğer gezegenlerde hayat aramaya devam ediyor, peki ya bu gezegenlerin aylarında hayat olabilir mi? 13 Haziran’da The Astrophysical Journal yayınlanan araştırmada, Kaliforniya Üniversitesi ve Southern Queensland Üniversitesi’nden araştırmacılar, 100 dev gezegenin aylarında (uydularında) hayat olabileceğini belirledi. Bu araştırma dünya dışı yaşam arayışında potansiyel ayları tespit etmek için geliştirilecek teleskopları tanımlamada rehberlik edecek. Böylece biyo işaretler, atmosferler ve yaşam arayışları belirlenebilir.

2009’dan beri NASA’nın Kepler teleskopu, güneş sisteminin dışında binlerce gezegen keşfetti. Bu gezegenlere dış gezegen deniyor. Kepler’in birincil görevi, yıldızların yaşanabilir bölgelerindeki sıvı halde suyun bulunması için gerekli ortamları sağlamak ve potansiyel yaşam belirtilerini bulmak.

Birincil hedefler ise kayalık gezegenler çünkü; bunlar atmosferik ve jeolojik olarak Dünya ile benzerlik gösterebilir. Diğer hedef ise gaz devlerini incelemek. Bunlar her ne kadar hayat belirtisi için aday olmasa da, Jüpiter benzeri gezegenler kayalık yaşanabilir aylara konaklık edebilir. Bu aylara dış aylar adı veriliyor.

UCR’dan Yrd. Doç.dr.Stephen Kane, “Güneş sistemimizde sekiz gezegen etrafında dönen 175 bilinen ay var. Bu uyduların çoğu, Güneş’in yaşanabilir bölgesi dışında kalan Satürn ve Jüpiter’in yörüngesinde yer alsa da evrendeki diğer sistemler için bu geçerli olmayabilir. Hayat arayışında, bu kayalık dış ayları da ekleyerek arayışımızı oldukça genişleteceğiz,” diyor .

Gezegen astrofiziği ve UCR’nin Alternatif Topraklar Astrobiyoloji Merkezi’nin bir üyesi profesör. “Uzayda yaşam arayışımızdaki kayaçlu exomoons dahil, bakabileceğimiz yerleri büyük ölçüde genişleteceğiz.”

Araştırmacılar yıldızlarının yaşanabilir bölgesinde olan 121 dev gezegen keşfetti. Bunlar dünyanın 3 katı daha büyük yarıçapa sahipler ve büyük aylara sahip olmaları umuluyor.

Bilim insanları, dış ayların yaşam için belki de Dünya’dan daha iyi bir bile sağlayabileceğini düşünüyorlar. Çünkü sadece yıldızlarından  gelen enerjiyi değil, aynı zamanda gezegenlerinden yansıyan radyasyondan da enerji alıyorlar. Şimdiye kadar hiçbir dış gezegen doğrulanmadı.

Araştırmacılar yıldızlarının yaşanabilir bölgesinde olan bilinen tüm dev gezegenleri yaratarak, muhtemel yaşam barındıran dış ay adaylarına dair gözlemleri yapabilecek.

1. Michelle L. Hill, Stephen R. Kane, Eduardo Seperuelo Duarte, Ravi K. Kopparapu, Dawn M. Gelino, Robert A. Wittenmyer. Exploring Kepler Giant Planets in the Habitable ZoneThe Astrophysical Journal, 2018; 860 (1): 67 DOI: 3847/1538-4357/aac384