Sorting by

×
Bilimsel GelişmeBiyolojiGenetikÜtopya

Nesli Tükenen 11 Hayvan Geri Döndürülecek

Bilimde yaşanan son gelişmeler sayesinde artık  nesli tükenen hayvanları geri getirebiliriz. Bilim insanları nesli tükenen hayvanları cesetlerinden veya diğer hayvanlarda bulunan bazı genlerinden nesli tükenen hayvanları geri getirmeyi planlıyor. İşte Long Now Foundation nesli tükenen ve hayata geri döndürebileceği 11  hayvanı belirledi.

Hazar Kaplanı

Daha öncesinde Türkiye ve Orta Asya’da yaşayan bu 130 kg’lık dev kaplan, 1960’lara kadar görülürken, habitat kaybı ve yasak avcılık nedeniyle nesli tükenmişti. İşte bilim insanları genetik açıdan benzerlik gösteren Sibirya kaplanı türlerini kullanarak Hazar kaplanını geri getirmek için çalışıyor.

tiger siberian tiger caspian tiger wwf extinction

Credit: Heptner and Sludskiy 1972

AUROCH(Yaban Öküzü-Avrupa Bizonu)

Daha öncesinde Avrupa, Asya ve Kuzey Afrika’da yaşayan yaban öküzlerinin 2 metre uzunluğunda olduğu tahmin ediliyor. Bilim insanları Auroch DNA’sı taşıyan bazı sığır türlerini seçerek onları geri getirmeyi planlıyor.

Credit: Wikimedia Commons

Dodo Kuşu

Bu komik hayvan Buz Devri filminden de bildiğimiz Dodo kuşu, Morityus Cumhuriyeti’nde yaşıyordu ama insanların aç gözlülüğüne yenik düştü. En son 2007’de bulunan Dodo iskeleti, bilim insanları için değerli DNA numuneleri taşıyor.

Credit: University of Wisconsin

Tüylü Mamut

4000 yıl önce nesli tükenen mamutlar daha öncesinde Wrangel Adası’nda bulunmuştu. Şans eseri bazı donmuş bazı örnekler sayesinde iyi korunan numuneler var. Bilim insanları onları geri döndürmek için filleri de kullanabilir. 2013’de Sibirya’da bulunan 40,000 yıllık kanlı mamut bilim dünyasını heyecanlandırmıştı. Çok iyi korunmuş bu mamutun kanı sayesinde mamut klonlamaya bir adım daha yaklaşıldı. Mamutun kanından yeterli DNA elde edilebileceği ve soyu tükenmiş bu hayvanın akrabası olan filde yeniden dünyaya getirilebileceği düşünülüyor. Bilim insanları kandaki tüm genomu oluşturmak için  organizmadaki genetik kodu oluşturmaya çalışıyorlar.

Credit: University of Yukon/George “Rinaldino” Teichmann

Tazmanya Kaplanı

Bu keseli hayvan Tazmanya kaplanı olarak da biliniyor. Avustralya, Tazmanya ve Yeni Gine’de yaşıyordu. 1960’larda nesli tükenen bu kaplanları, bir kısım DNA’sının Tazmanya şeytanında bulunduğu belirtiliyor.

Credit: National Archives of Australia

Bu beş tür deneme listesinde başı çekiyor. Diğer nesli tükenen 6 hayvanın da geri döndürülmesi amaçlanıyor.

Küba Macav Papağanı

Credit: Jacques Barraband

Tüylü Gergedan

Credit: Michael Long/NHMPL

LABRADOR Ördeği

Credit: Montgomery College

MOA

Credit: George Edward Lodge/Wikimedia Commons

BAIJI

Credit: AFP

Mideden Yavrulayan Kurbağa

Credit: Peter Schouten

Peki Bu Hayvanları Geri Döndürmeli Miyiz?

İşte en önemli soru da bu , nesli tükenen bu hayvanları geri getirmeli miyiz? Bazı çevreler sadece bir kaça türe odaklanmanın zaman kaybı olduğunu , halen nesil tükenme hızının düşürülmediğini ve hatta yeni türlerin keşfedildiğini belirtiyor. Diğer bilim insanları ise yeniden doğal habitata ulaşmada flora ve faunaların eski haline dönmesinde bu hayvanların bir fırsat olduğunu belirtiyor. Diğer taraftan genetik teknolojisinin çok hızlı gelişmesi neden olmasın ? sorusunu da akla getiriyor.

Dünya’daki her canlının ekosistemde bir yeri var ve bir canlının bir doğadan silinmesi zincirleme reaksiyonlar yaratabiliyor.

İyi korunmuş doku örneklerinden sağlanabilecek iyi kalitede DNAlar ve CRISPR gibi teknolojiler sayesinde bu hayvanları geri döndürebiliriz.

New South Wales Üniversitesi’nden paleontolog Michael Archer, nesli tükenen hayvanları geri hayata döndürme yolunda önümüzdeki engelleri kaldırmamız gerektiğini düşünüyor. Yenide bu hayvanları dünyaya döndürmenin “Tanrıyı oynamak” olduğunu düşünenler içinse ; “Sanırım , bu hayvanları Dünya’dan sildiğimizde zaten Tanrıyı oynamıştı, “diyor.

Kaynak :  Futurism