Perşembe , Ağustos 22 2019
Anasayfa / Biyoloji / Mikroplarla Pac-Man Oynamak İster Misiniz ?

Mikroplarla Pac-Man Oynamak İster Misiniz ?

Herhalde bir çoğumuz efsanevi atari oyunları Pacman ve Futbolu(soccer) biliriz. Peki bu oyunları tek hücreli bir canlı olan Öglena ile oynayabileceğimizi söylesem ne derdiniz ? Stanford’dan bilim insanları mikroskopik dünyaya daha yakından bakabileceğimiz bir akıllı telefon mikroskopu geliştirerek, mikroplarla Pac-Man ve futbol gibi atari oyunlarını oyunları oynayabilecek hale getirdi. Gerçekten tuhaf değil mi ? Pac-Man oyunu ilk kez mikroskopik ölçekte yeniden yaratıldı. Bu yılın başlarında College of Southeast Norway Üniversitesi’nden bilim insanları 1mm genişliğinde neon replikasını yaptılar ve onu mikroplarla doldurdular. Fakat hücreler 3D ortamda bağımsız hareket ediyorlardı, işte bu aşamada Stanford ekibi daha interaktif bir yaklaşım izledi.

Latincesi “oyna” veya “oyun”ndan gelen LudusScope oyunculara mikroskopik dünyayla etkileşime girmenin yollarını sunuyor. Norveç araştırması gibi tek hücreli Öglena’lar LED’lerle aktive edilerek hareketleri sağlanıyor. Aynı inşa oyunları gibi , kullanıcılar organizmalara, mikroskop birleştirmeyi ve elektronik devrelerle ilgili yoğun bir eğim alıyorlar.

“Mühendislik ya da programlama gibi alanlarda ilgi çekici oyuncaklar var.Bu sayede çocukların ilgisi bu alana çekilebiliyor , fakat mikrobiyolojide aynı sınıfa giren bir oyun yok.Bu projenin başlangıç fikri telefonunuzda yaşayan hücrelerle oyun oynayabilmeniz ilkesine dayanıyor. Ayrıca sonrasında kendi kendinize bir şeyler yapabilir ve kendi enstrümanınızı kurabilirsiniz,” diyor biyomühendislik bölümünde Yrd. Doç. Dr. Ingmar Riedel-Kruse,

Öglena mikroskop lamına yerleştirilerek 4 ledle sarılmış durumda. Mikroplar negatif fototaktik olduğundan led gibi yoğun ışıklardan kaçıyorlar. Böylece mikroplar cep telefonunun üstüne yerleştirilen LudusScope’da yönlendirilebiliyorlar.

Araştırmacılar bu parçaları kullanarak Pac-Man benzeri bir oyun yarattılar, oyuncular mikroplardan birini kullanarak , ışıkları doğru sırayla aktive ederlerse, noktaları toplayabiliyorlar. Ayrıca öglenalar kullanılarak gol atılabilen bir oyunda var.

Her iki oyunda mikroplar ve ortam hakkında bilgi içeriyor. Hareket hızı, görüntü boyutu gibi ögelerin olması oyunu oldukça eğitici kılıyor.

Ekip öğrenciler ve öğretmenler için yararlı kitler üretmek istiyor. İlk kit önümüzdeki yıl çıkabilir.

Kaynak: http://newatlas.com/ludusscope-microscopic-games/45810/