BiyolojiDeneyselGenetikKimyaMakalelerTıp ve Sağlık

Organoidlerde Denenen Eşsiz Bir İlaç, COVID-19’u Başlangıçta Durdurabiliyor

British Columbia Üniversitesi’nden araştırmacı Prof.Dr. Josef Penninger liderliğindeki ulusal araştırma ekibi SARS-CoV-2’nin hücre duvarını etkili bir şekilde bloke ederek,konağı enfekte etmesini engelleyen yeni bir ilaç keşfetti.

Cell dergisinde yayınlanan makaleye göre bu ilaç, novel koronavirüs enfeksiyonunu başlangıçta durdurabilme kabiliyetine sahip. Koronavirüs 5.04.2020 itibariyle 1,200.000’den fazla kişiye bulaşarak 70 bine yakın kişinin ölümüne neden oldu.

Bu çalışma COVID-19 hastalığına neden olan SARS-CoV-2 virüsüne yeni bakış açıları yaratarak, hücresel etkileşimler kadar ,virüsün kan damarlarını ve böbrekleri de nasıl enfekte edebildiğini de inceliyor.

“Elde ettiğimiz sonuçların bu daha önce görülmemiş pandeminin tedavisi için eşsiz bir ilacın geliştirilmesinde faydalı olacağını düşünüyoruz,” diyor Prof. Penninger.

“Bu çalışma, Dr. Ryan Conder’in Vancouver’daki STEMCELL Teknolojilerin’deki gastrointestinal grubu, İspanya’daki Nuria Montserrat, Toronto’dan Dr. Haibo Zhang ve Art Slutsky ve özellikle İsveç’teki Ali Mirazimi’nin bulaşıcı hastalıklar biyoloji ekibi bu hastalığın patolojisini daha iyi anlamak ve çığır açan tedavi seçenekleri sunmak için haftalarca gece gündüz yorulmadan çalışıyorlar.”

Penninger 2003’de SARS’ın Anahtar Reseptörü ACE-2’yi Keşfetmişti

ACE-2 hücre membranında yer alan bir protein ve SARS-CoV-2 diken proteinin hücreye bağlandığı anahtar reseptör olduğundan artık salgının hedefi haline geldi. Çalışmanın başlarında Toronto Üniversitesi ve Viyana Moleküler Biyoloji Enstitüsü’nden Penninger ve meslektaşları, ilk 2003’deki SARS salgını sırasında ACE-2 anahtar reseptörünü tespit etmişti. Ayrıca Penninger laboratuvarı bu proteininin kardiyovasküler hastalıklar ve akciğer yetmezliğiyle olan ilişkisini ortaya koymuştu.

Halen COVID-19 için geçerliliğini onaylanmış bir ilaç veya aşı olmadığından  COVID-19 vakalarını tedavi etmek için virüsün diken proteininin bağlandığı , ACE-2 reseptörünü bloke etmek oldukça önemlidir.

“Yeni araştırmamız APN01 (insan rekombinantı çözünür anjiyotensin dönüştürücü enzim 2 – hrsACE2)  adını verdiğimiz ilacın ihtiyacı olan doğrudan kanıtı fazlasıyla karşılıyor .Yakında Avrupalı biyoteknoloji şirketi Apeiron Biyoloji tarafından klinik denemelere sokularak, COVID-19 için antiviral tedavisi için de yararı gösterilecek,” diyor Michael Art Hastanesi Biyomedikal Bilim Araştırma Merkezi veToronto Üniversitesi’nden Prof. Dr. Art Slutsky.

Hücre kültürleri üzerinde yapılan analizde, hrsACE2’nin 1,000-5,000 arası koronavirüs yüklemesini inhibe ettiği gösterildi. İnsan kök hücreleriyle üretilen kan damarı ve böbrek organoidleri üzerinde yapılan testlerde virüsün bu dokuları doğrudan enfekte ederek, bu dokularda kendini kopyaladığı gösterildi. İşte bu bilgi bize hastalığın ilerlemesiyle ve ciddi COVID-19 vakalarında çoklu organ hasarı ve kardiyovasküler hasar bırakabileceğine dair kanıtlar sunuyor. Ayrıca klinik kalitedeki hrsACE2, bu tasarlanan dokulardaki SARS-CoV-2 enfeksiyonunu da azalttı.

Araştırmacılar genetik olarak tasarlanmış organoidler kullandığından , validasyona çok yakın tedaviler geliştirebiliyor. Böyle durumlarda zaman çok kısa olduğundan insan organoidleri ile yeni ilaçların geliştirilmesi için gereken zamandan tasarruf ediliyor.

“COVID-19’a neden olan virüs SARS virüsünün yakın bir akrabasıdır. Daha öncesinde SARS üzerinde yaptığımız çalışma sayesinde, SARS-CoV-2’nin de ACE-2 giriş kapısını kullandığını çabucak tespit ettik. Artık ACE2’nin çözünür formunun virüsü yakalayarak uzaklaştırdığını biliyoruz. Aslında virüsün girerek enfekte ettiği kapıyı hedeflemek çok rasyonel bir yaklaşım. Bu korkunç pandemi için umut var.”

Bu araştırma, Kanada federal hükümeti tarafından COVID-19 salgını ile başa çıkmak için önlemlerin geliştirilmesi, test edilmesi ve uygulanmasının hızlandırılmasına odaklanan acil durum finansmanı yoluyla desteklenmiştir.

Kaynak: https://www.sciencedaily.com/releases/2020/04/200402144526.htm