Pazar , Ağustos 25 2019
Anasayfa / Astronomi / Hubble İlk Kez Bir Süper-Dünya’nın Atmosferini Analiz Etti

Hubble İlk Kez Bir Süper-Dünya’nın Atmosferini Analiz Etti

süper dünya atmosfer

Hubble Uzay Teleskopu’nda bulunan cihazlar kullanılarak ilk kez uzak bir süper-Dünya’nın  diğer adıyla atmosferi analiz edildi. Gezegenin atmosferinde hidrojen,karbon ve helyum bulunduğu tespit edildi.Elde edilen sonuçlar atmosferde herhangi su buharı olmadığını ortaya çıkardı. Bu sayede gezegenlerin nasıl oluşarak evrildiği anlaşılabilir.

2004 yılında keşfedilen 55 Cancri e adı verilen gezegen süper dünya kategorisine giriyor, kütlesi Dünya’dan 8 kat daha fazla. Yıldızı Dünya’da 40 ışık yılı uzakta olan gezegenin atmosferine dair alınan sonuçlar, Wide Field Camera 3 (WFC3 -Geniş Açı Kamera 3) sayesinde yapılabildi.

“Bu gerçekten çok şaşırtıcı bir sonuç çünkü, bu süper-Dünya’nın atmosferinde bulunan gazları gösteren bir spektrumun parmak izlerini bulabildik,  “ diyor UCL’den doktora öğrencisi Angelos Tsiaras ve meslektaşları Ingo Waldmann ve Marco Rocchetto;  “55 Cancri e’nin atmosferinin önemli miktarda nebuladan oluşan hidrojen ve helyuma tutunduğunu gösteriyor,” diyor .

55 Cancri e gibi süper  Dünyaların galaksideki en yaygın gezegen tipi olduğu düşünülüyor. Kütleleri Dünya’dan daha fazla olduğu için süper-Dünya olarak adlandırılsalar da Güneş Sistemi’ndeki gaz devlerinden çok daha küçükler. Daha öncesinde de WFC3 cihazı süper-Dünyalar’a doğrultsa da spektral  özellikler tespit edilememişti.

Bu gezegen ebeveyn yıldızına çok yakın olduğundan , gezegende bir yıl sadece 18 saat sürüyor ve yüzey sıcaklıkları 2000 0C derecelere çıkıyor. Gezegen yıldıza çok yakın olduğundan, yıldızının önünden geçerken ölçüm yapmak için yeni analiz yöntemleri geliştirilmesi gerekti.

Yıldızın etrafında WFC3 ile hızlı bir tarama yapılarak, bu gözlemler analitik yazılımlarla işlendi. Böylece araştırmacılar ebeveyn yıldızın ışığına tutunan 55 Cancri e ‘nin spektrumunu çıkarabildi.

Bu verilerde karbonca zengin bir  atmosferin işareti olan hidrojen siyanürün ipuçlarına da rastlandı.

“Atmosferde bu miktarlarda hidrojen siyanürün varlığı yüksek oksijen-karbon oranına işaret edebilir.,” diyor atmosferik kimyasal modeli oluşturan Olivia Venot.

Elde edilen bu sonuçlar bir gezegenin nasıl evrildiğini anlamaya imkan verebilir.

Kaynak : http://www.spacetelescope.org/news/heic1603/