Anasayfa / Biyoloji / İlk Kez Bir Bakterinin Evrimini Hızlandırmak İçin Nasıl DNA Çaldığı Gözlendi

İlk Kez Bir Bakterinin Evrimini Hızlandırmak İçin Nasıl DNA Çaldığı Gözlendi

Bilim insanların yeni yaptıkları bir araştırmada bakterilerin nasıl antibiyotik direnci geliştirdiğine dair inanılmaz görüntüler elde edildi. Elde edilen görüntüde iki Vibrio cholerae bakterisi, yani koleraya neden olan patojen bakteriler parlak yeşille gösteriliyor. Videoyu izlediğimizde bakteriden çıkan yılan gibi ince kollar (pili) diğer ölü bakteriden bir parça DNA zinciri koparıyor ve kendi içine çekiyor.

Horizontal (yatay) gen transferi adı verilen bu işlem ile farklı bir organizmadan yeni  bir genetik materyal alınarak evrimsel süreç hızlandırılıyor.

Bilim insanları ilk kez doğrudan pilusunu kullanarak , onlarca yıldır hipotetik olan horizontal gen transferini gerçekleştirdi.

“Horizontal gen transferi bakteri türleri arasında antibiyotik direnç geliştirmede önemli rol oynuyor, fakat bu proses şimdiye kadar hiç gözlenmemişti, çünkü bu kollar inanılmaz küçük,” diyor Indiana Üniversitesi Bloomington’dan Biyolog Ankur Dalia.

Pilus adı verilen bu parça insan saçından 10,000 kez daha küçük olduğundan gözlenmesi oldukça zor.

Araştırma ekibi bakteriyi, pilus(kol) ve DNA’yı floresan boya ile boyamak için bir metot geliştirdi. Böylece mikroskop altında çıplak gözle ilk kez bu işlemi görebildi.

Videoda sağ tarafta bu aktarımı gözleyebiliyorsunuz, solda ise boyasız kısım gözüküyor. Pili kolayca hücre duvarından geçerek bir parça DNA’yı çekiyor ve bunu çok hassas bir şekilde yapıyor. DNA’nın alındığı aralık ise, DNA ikiye katlandığında çıkabilecek büyüklüğe sahip. Bu ne kadar hassas bir çalışma olduğuna işaret ediyor.

Bir bakteri öldüğünde ayrılarak açılıyor ve DNA’sını salıyor, böylece diğer bir bakteri bunu bularak kullanabiliyor. Eğer ölü bakteri antibiyotik dirence sahipse bakteri bunu diğer nesle geçirecek şekilde evriliyor.

Araştırma Nature Microbiology dergisinde yayınlandı.

Kaynak: https://www.sciencealert.com/cholera-bacteria-using-pili-to-harpoon-dna-horizontal-gene-transfer-antibiotic-resistance