Çarşamba , Kasım 21 2018
Anasayfa / Bilimsel Gelişme / CERN LHC’de 2 Yeni Parçacık Bulundu,Üçüncü Yolda

CERN LHC’de 2 Yeni Parçacık Bulundu,Üçüncü Yolda

CERN Büyük Hadron Çarpıştırıcısı’nda tekrar yeni parçacıklar keşfedildi. LHCb(Büyük Hadron Çarpıştırıcısı incisi) n’de çalışan bilim insanları daha önce hiç gözlenmemiş iki yeni parçacık gözlendi. Ayrıca üçüncü bir parçacığın da kanıtlarına ulaşıldı.Bu iki yeni parçacık standart kuark modelinde tahmin edilen baryonlarla aynı aileden geliyor. Yani LHC parçacık hızlandırıcı deneylerinde kullanılan proton gibi kullanılan parçacıklardan…

Evrenin büyük kısmı protonlar ve nötronlar dahil olmak üzere baryonlardan oluşur.Bunlar kuark adı verilen temel parçacıklardır ve yukarı,aşağı,üst,alt,tılsım ve  acayip olarak türlere ayrılır.

Örnek verecek olursa; proton iki yukarı ve bir aşağı kuark içerirken, nötronlar bir yukarı ve iki aşağı kuark içerir. Fakat yeni keşfedilen bu parçacıklar biraz farklı bir içeriğe sahip.

Σb(6097)+ ve Σb(6097) olarak adlandırılan bu kuarklar iki yukarı ve alt kuark;  iki aşağı kuark ve bir  alt kuark içeriyor.

Bu parçacıklar aşağı baryonlar olarak da biliniyor ve daha önce Fermilab’da gözlenen dört parçacıkla bağlantılıdır. Buna rağmen, bilim insanları ilk kez bu yüksek kütleli karşıt parçacıkları tespit etti, bu parçacıklar protondan 6 kez daha büyükler.

Peki, Üçüncü Parçacık Nereden Çıktı ?

Araştırmacılar bu tuhaf birleşimin tetrakuark olabileceğini düşünüyorlar. Bu ekzotik türden bir mezon ve iki kuarka sahip. Tetrakuark ise 4 kuarktan oluşuyor, iki kuark ve iki antikuark ! Daha doğru olmak için bu gerekli. Bu parçacık adayına kanıt olarak, bulunan bu parçacık Zc(4100)’dür. İki ağır tılsım kuarkı ve ağır B mezonunun bozunumu görüldü. Bir tespitin keşif olabilmesi için en az 5 kez standart sapma alınması gerekiyor. Yeni parçacık daha 3 kez standart sapma aldı.

Kaynak : https://www.sciencealert.com/cern-large-hadron-collider-beauty-experiment-two-new-bottom-baryon-particles-tetraquark-candidate