Pazartesi , Eylül 16 2019
Anasayfa / İlginç Bilim / Bugüne Kadar Kazılmış En Derin Sondaj Deliği Rusya’da

Bugüne Kadar Kazılmış En Derin Sondaj Deliği Rusya’da

Rusya’nın batısında hurdalık gibi gözüken gizemli bir yer var. Fakat hurdalık gibi gözüken bu yer, aslında dünyanın en derin sondaj deliğinin açıldığı bilimsel bir tesisti. Sanki mühürlenmiş gibi duran bu büyük eski sondaj kapağının altında Dünya’nın en derin sondaj deliği mevcut. Bu delik 12000 metreyi (12km) kadar iniyor. Okyanusun en derin yerin yeri Mariana Çukuru bile 10900 metre olduğunu düşünürseniz bu sondaj deliği gerçekten derinlere iniyor. 12 km sondaj deliği halen bir dünya rekorudur.

Kola Süper Derin Sondaj Deliği adı verilen bu delik petrol çıkarmak için kazılmadı. Aslında bu delik bilimsel açıdan çok saf  bir veri tabanı sunuyor.

Dünyanın derinlikleri hakkında bildiklerimiz o kadar az ki, güneş sistemi hakkında bile daha çok bilgiye sahibiz.

Normalde bilim insanları bu sondajı yaparken daha derine gitmeyi amaçlıyordu fakat bunu başaramadılar. O zamanlar sondaj teknoloji daha yeterince gelişmemişti. Fakat yine de bilim insanları ellerindeki tüm teknolojileri kullanarak ve de icat ederek olabildiğince derine inmeye çalıştı.

Peki 12,000 Metre Derine İnmek Ne işe Yaradı ?

İlk olarak 12 km derine inildiğinde su çıktı. Bilim insanları bu kadar derinde su olacağına pek ihtimal vermiyordu ta ki kendi gözleriyle görene kadar.

7000 m civarlarında uzun süre önce ölmüş 24 mikroskopik tek hücreli canlı fosili bulundu. Ayrıca derinlere inildikçe 2.7 milyar yaşında kayalara rastlandı fakat bu kayalar bilim insanlarının üstesinden gelemeyeceği bir zorluk haline geldi.

Çünkü bu kadar derinde sıcaklık 180 0C ‘ye çıktı, normalde 100 0C olmalıydı. Bilim insanlarının tahminlerinin çok üstünde olan bu sıcaklık nedeniyle sondaj durduruldu.

1994’de bu kadar derinlere inen bir çalışma bugün ancak enkaz olarak kaldı.

Bu haberi yakında videolaştırmayı düşünüyorum umarım beğenmişsinizdir.

Kaynak: https://www.sciencealert.com/welcome-to-the-deepest-hole-on-the-entire-planet