Anasayfa / Biyoloji / Bu Yeni MS İlacı Myelin Kılıfı Onarabilir

Bu Yeni MS İlacı Myelin Kılıfı Onarabilir

MS hastalığı yani multipl sklerozda vücudun bağışıklık sistemi, spinal korda,beyin ve optik sinirleri yalıtan miyelin kılıfa saldırarak zarar veriyor. Bu nedenle sinirler sanki plastiği soyulmuş elektrik kabloları gibi kısa devre yapmaya, fonksiyonları bozulmaya başlıyor. İşte bilim insanları tarafından yeni geliştirilen sentetik bir molekülün hasar alan myelinleri yeniden onarabileceğini gösterdi. Bu yeni molekülden geliştirilecek ilaç umut vadediyor.

Oregon Health and Science Üniversitesi’nden Prof. Tom Scanlan ilk sobetirom molekülü üreteli 20 yıl geçti, bu ilaç normalde kolesterolü düşürüyor. 2013 yılına gelindiğinde Dr. Dennis Bourdette bu ilacın MS hastalığı tedavisinde de yararlı olabileceğini önerdi.

MS benzeri semptomlar geliştirecek genetik olarak tasarlanmış fareler üzerinde yapılan ilk testlerde sobetiromun hasarlı myelini tedavi ettiği bulundu. Ayrıca bunu hiçbir yan etki olmadan yaptı. Buna karşın, araştırmada deneysel tiroid hormon tedavisini insanların kalp, kemik ve iskelet kaslarına zarar verebileceği görüldü.

Bu ilk sobetirom denemeleri nedeniyle , molekülün MS tedavisindeki etkisi beyin kan bariyerini geçebilme kabiliyetiyle sınırlandırıldı.

Molekül Geliştirilerek Düzeltildi

Bunu hesaba katan bilim insanları moleküle kimyasal bir etiket ekleyerek, Sob-AM2 olarak bilinen molekülü geliştirdiler. Bu molekül negatif elektriksel yükü elimine ederek, sobetiromun etkili bir şekilde geçmesini sağlıyor. Bir kere bileşik bariyeri geçtiği beyin enzimden kimyasal etiketi kaldırır, bu da Sob-AM2’nin normal myelin onaran sobetiroma geri dönmesine neden olur.

Uygulanan bu strateji sayesinde merkezi sinir sistemine giren sobetirom miktarı 10 kata çıktı. Yapılan fare testlerinde, hayvanların önemli motor gelişimleri gösterdiği, nerdeyse tümüyle iyileşmeye yaklaştığı rapor edildi.

Scanlan ve Bourdette bu tedavinin insanlarda benzeri etkiye sahip olacağına güveniyorlar. Üniversite şimdi bu teknolojiyi Llama Therapeutics Inc. şirketine lisansladı ve insan denemeleri üzerinde çalışıyorlar.

“Mevcut piyasada yeniden miyelini gitmiş akson ve sinir iplikçilerini bizimki gibi yeniden miyelinleyebilen bir ilaç daha yok,”diyor Scanlan. Melbourne Üniversitesi , Utah Üniversitesi ve California-Riverside Üniversitesi ‘nin de ilacı geliştirmek için çalıştığını hatırlatmakta fayda var.

Araştırma JCI Insight dergisinda yayınlandı.

Kaynak: Newatlas