Pazar , Ağustos 18 2019
Anasayfa / Astronomi / Araştırmacılar Karanlık Maddeden Gelen Muhtemel Bir Sinyal Tespit Ettiler

Araştırmacılar Karanlık Maddeden Gelen Muhtemel Bir Sinyal Tespit Ettiler

karanlık madde

Sonunda karanlık maddenin varlığını ilişkin somut bir kanıt bulunmuş olabilir mi ? Leiden Üniversitesi’nden ve Parçacık Fiziği ve Kozmoloji Laboratuvarları’ndan (LPPC) bilim insanları, X  ışınlarından toplanan verileri detaylı bir şekilde inceleyerek karanlık madde parçacığının sinyalini almış olabileceklerini düşünüyorlar.

Karanlık maddeler bugüne kadar çekim gücü gibi standart fizik modellerinin hiç biriyle açıklanamayan bir hipotezden ibaretti. Araştırmanın detaylı gelecek hafta PhysicalReviewLetters dergisinde yayınlanacak.

Fizikçiler galaksileri ve onların dinamiğini incelediğinde farklı bir gizemle karşılaştılar. Eğer sadece görünen maddeyi dikkate alırlarsa hesaplamalar bir türlü tutmuyor: gözlenebilen unsurlar, objelerin dönüşünü ve çekim gücünü açıklamada eksik kalıyor. Bir şeyler eksik. Bu noktada, görünmez bir maddenin ışıkla etkileşime girmediğini ama çekim gücünün tamamıyla etkileşime girdiği fikrine ulaştılar.Görünüşe göre karanlık madde evrenin en az % 80’ini kaplıyor.

Karanlık Madde

Karanlık madde; astrofizikte, elektromanyetik dalgalarla (radyo dalgaları, gözle görülebilen ışık, x-ışınları, vb.) etkileşime girmeyen, varlığı yalnız diğer maddeler üzerindeki kütle çekimsel etkisi ile belirlenebilen maddelere denir. Karanlık maddelerin varlığını belirlemek için gök adaların döngüsel hızlarından, gök adaların diğer gök adalar içerisindeki yörüngesel hızlarından, geri planda yer alan maddelere uyguladığı kütle çekimsel mercekleme özelliğinden ve gök adaların içerisindeki sıcak gazların sıcaklık dağılımından yararlanılır. İncelemeler, gök adalarda, gök ada gruplarında ve Evren’de, görülebilen maddelerden çok daha fazla karanlık madde olduğunu göstermektedir. Karanlık maddelerin bileşenleri tamamen bilinmemekle birlikte, WIMP’ler, aksiyonlar, sıradan ve ağır nötrinolar, gezegenler ve sönmüş yıldızlara birlikte verilen isim MACHO’lar ile ışıma yapmayan gaz bulutlarından oluşur.

Andromedave Perseus tekrar ziyaret edildi

Yakın zamanda iki ayrı grup sinyaller aldıklarını duyurdu. Bunlardan birisi OlegRuchayskiy ve AlexeyBoyarsky liderliğindeki EPFL’nin bilim insanlarıydı. Araştırmacılar sinyali, Perseus galaksi kümesi ve Andromeda galaksisinin fırlattığı X ışını analizini yaparak tespit etti. ESA’nın XMM-Newton teleskobundan toplanan binlerce sinyal detaylı bir şekilde incelendi, tüm sinyaller bilinen parçacık ve atomlardan geliyordu, fakat bir anormallik tespit ettiler ve cihazlarda hata olma olasılığını ortadan kaldırmak için hesaplamalarda bunu da göz önüne aldılar. X-ray spektrumundan gelen sinyalin, bilinen maddelerin foton emisyonu olamayacak kadar zayıf olduğu anlaşıldı. OlegRuchayskiy, “Sinyal tam olarak galaksinin içinde karanlık maddenin olduğunu düşündüğümüz yerden geliyordu.” dedi. AlexeyBoyarsky, “Bulgularımızı doğrulamak için kendi galaksimiz samanyoluna baktık ve aynı gözlemi ona da uyguladık.” diyor.

Yeni bir dönem

Sinyal evrende olan çok nadir bir olaydan geliyor: varsayımsal bir parçacık olan “steril nötrino .” parçalanmasından geldiği tahmin ediliyor. Eğer bulgular doğrulanırsa parçacık fiziğinde yeni birdönem başlayabilir. Ayrıca astronomide yeni bir dönemin kapısını aralayabilir. Elde edilen bulguların doğrulanması yeni teleskopların geliştirilmesine yardımcı olabilir.

Kaynak : ScienceDaily