Anasayfa / Biyoloji / YENİ DNA ANALİZ CİHAZI BİRKAÇ DAKİKA İÇİNDE DNA ANALİZİ YAPABİLİYOR

YENİ DNA ANALİZ CİHAZI BİRKAÇ DAKİKA İÇİNDE DNA ANALİZİ YAPABİLİYOR

www.gercekbilim.com

Yeni bulunan cihaz sayesinde tükürükten alınan bir numuneden, iki dakika içinde DNA analizi yapabilecek. Washington Üniversitesi ve NanoFacture şirketinden mühendisler ; sıvı numunelerde insan DNA’ sını ekstrakte ederek, alışagelmiş methodlara göre daha çevreci ve etkili bir cihaz yaptılar.

Bu cihaz sayesinde hastaneler ve araştırma laboratuvarları sıvı numunelerden DNA ‘yı çok daha hızlı ayrıştırarak, genomları dizilimlerini daha çabuk teşhis edebilecekler. Böylece adli vakalar ve hastalık teşhisleri kolaylaşacak.

“ Normalde DNA ekstraksiyonu oldukça kompleks bir proses. Standart prosedürde DNA analizi yapmak dev bir vinçle saç toplamaya benziyor,” diyor Washington Üniversitesi’ nden Yardımcı Doç. Jae-Hyun Chung.  Fakat bu yeni teknoloji,  bütün engelleri ortadan kaldıracak. Bu küçük ve kutu şeklindeki kit artık üretime hazır. NanoFacture, Koreli KNR sistemleriyle geçende üretim için anlaşma imzaladı.

Son yıllarda teknolojideki gelişme nedeniyle sadece DNA preparasyon sektörü bile yıllık 3 milyar dolara ulaştı.

Önceki metotlarda santrifüj kullanarak ayrılan DNA molekülleri veya suşlar mikro filitreden geçirilirdi. Normalde 20-30 dk süren bu proses , oldukça zehirli kimyasallar gerektiriyordu. Fakat yeni metod tümüyle farklı.

Mühendisler sıvı numunenin içine daldırılabilecek mikroskobik proplar tasarladı. Bu proplar sıvı numuneye elektrik alan uygulayarak, parçacıkların probun etrafında toplanarak, konsantrasyonlarının artmasına neden oluyor. Büyük parçacıklar uca değince aniden yön değiştiriyor, fakat DNA büyüklüğündeki moleküller proba yapışarak, yüzeye hapsediliyor. Bu işlem sadece 2- 3 dakika sürüyor ve bu teknoloji sayesinde DNA saflaştırılıyor.

Bu elle kontrol edilen alet sayesinde   sayesinde tek seferde dört numune alınsa da ,  cihaz 96 numuneye kadar arttırılabiliyor. Nano ve mikro uçların büyük çaplı üretiminin mümkün olduğu belirtiliyor.

Ayrıca mühendisler kalem büyüklüğünde ufak bir prototip tasarladılar. Bu prototip aynı uç teknolojisini kullanıyor.  Bu sayede deniz aşırı bölgelerdeki askeri birliklere ve hastalara analiz imkanı doğacak. Hastalar ağızlarından tükürük numunesi toplayarak, hastanelere ve laboratuvarlara DNA analizi için gönderebilecekler.

DNA analizinin kolaylaşması pek çok alanda işimize yarayacaktır.

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2013/05/130506132100.htm