Anasayfa / Kimya / MS Hastalığı Problemli Bir Proteinden Kaynaklanabilir

MS Hastalığı Problemli Bir Proteinden Kaynaklanabilir

Kanada’dan Alberta ve McGill Üniversitesi’nden bilim insanları multipl skleroz hastalığının beyinde bir protein birikiminden kaynaklanabileceğini keşfetti. MS hastaları ve MS olmayanlar tarafından bağışlanan beyin dokularında yapılan deneylerde MS olan insanların beyin endotelyal hücrelerinde, calnexin proteinin yüksek seviyelerde olduğu  tespit edildi.

Bilim insanları genetik olarak değiştirilmiş ve calnexinden yoksun bırakılmış farelerin insan MS versiyonuna yatkınlığı test edildi. Fareler proteine sahip olan kontrol grubuna karşı MS’e dirençli çıktı. Peki buna neden olan neydi?

İlk olarak MS’e neyin sebep olduğunu anlamak gerekiyor. MS akyuvarlar yani T hücreleri beyne girerek miyeline yani sinir hücrelerini saran kılıfa saldırıyor. Miyelin aynı elektrik kablolarını dışındaki plastik kılıf gibi yalıtım yaptığından , miyelin zarar gördüğünde iletişim zorluğu  ve nörolojik problemler ortaya çıkıyor.

“Calnexin her nasılsa, beyin-kan bariyerinin kontrolünde ortaya çıkıyor. Bu yapı genelde duvar gibi davranarak, hücrelerin ve maddelerin kandan beyne geçmesini engelliyor. Fakat ortamda çok fazla calnexin(kalneksin) proteini bulunduğunda , agresif T hücrelerinin beyne girerek miyeline zarar vermesine imkan veriyor, “diyor Prof. Marek Michalak.

“İşte burade bizim mücadelemiz bu proteinin kan-beyin bariyerinde tam olarak nasıl çalıştığını açığa çıkarmaktır. Eğer gerçekten calnexinin bu proseste nasıl yer aldığını bilirsek sonrasında fonksiyonunu manipule ederek MS’e karşı direnç oluşturmanın yolunu bulabiliriz,” diyor Prof. McGill’den Prof. Luis Agellon

Araştırma  JCI Insight dergisinde yayınlandı.

Kaynak:  McGill University