Anasayfa / Kimya / ULTRASONİK DALGALARLA NANO PARÇACIKLAR TÜMÖRÜ YOK ETTİ

ULTRASONİK DALGALARLA NANO PARÇACIKLAR TÜMÖRÜ YOK ETTİ

Titanyum dioksit nanoparçacıklara ses dalgaları yollayarak, tümörlü hücreleri öldürerek yapılmaya çalışılan kanser tedavisi yöntemi Japon araştırmacılar tarafından geliştirildi. Yeni uygulanan yöntemle, ultrason verilerek nanoparçacıkların stabilitesi geliştirilerek, daha derindeki dokulara ulaşılabilir ve hedeflenmesi zor olan tümörlere ulaşabilir.

Osaka Prefecture Üniversitesi’ nden Atsushi Harada ve meslektaşları titanyum dioksit nanoparçacıkları misellerin içine kapsüle edildi. Ekip misellerin üstüne  polietilen glikolü aşılayarak onları stabilize etti ve biyo uyumluluklarını geliştirerek sitotoksisiteleri ihmal edilebilir düzeye getirdi. “ Düşük toksisite bizim misel sistemimizin en önemli özelliği “ olarak açıklıyor Harada.

Titanyum dioksit ışığa duyarlı ve kırmızı ötesi ışıkta aktive oluyor ve aktif olunca reaktif oksijen türevleri salarak hücreleri öldürebiliyor. Bu tedavi yöntemi genelde hastanelerde kullanılıyor ve fotodinamik terapi olarak biliniyor. İnsan dokularında kırmızı ötesi ışık engellenebileceğinden, ekip ultrason alternatifine döndü.  Ultrasound’ da aynı kırmızı ötesi ışık gibi hücrelere zarar vermiyor, ayrıca daha derinlere işleyerek hedefteki kanser hücrelerine karşı daha etkili oluyor.

Ekip titanyum dioksit içeren miselleri bularak , hem sağlıklı hücreleri hem HeLa (ölümsüz hücre sıralarını) hücrelerini aldı. Sonra misellere ultrason verildiğinde,titanyum dioksit nanoparçacıklar reaktif oksijen türevleri ve tekli oksijen(fotodinamik terapide sitotoksik olduğuna inanılan) de üretti. Yani eğer dikkatli bir şekilde ultrason verilirse sadece tümör hedeflenerek öldürülebilir.

Sonodinamik terapi konseptinin geliştirilmesi ile  fotodinamik terapiye (PDT)  tamamlayıcı veya mukayese edilebilecek bir yaklaşım getirilebilir.

Kaynak: http://www.rsc.org/chemistryworld/2012/10/nanoparticles-reach-further-tissue-cancer-treatment