Anasayfa / Biyoloji / Alman Bilim Adamları Meyve Sineklerini Modifiye Ederek Kanserli Hücreleri Tespit Etmeyi Başardı

meyvesineğikanser

Almanya Konstanz Üniversitesi’nden bilim insanları meyve sinekleri yardımıyla kanserli ve sağlıklı hücrelerin ayırt edilebileceğini gösterdi. Ekip, meyve sineklerini genetik olarak modifiye ederek sineklerin antenlerini kanser hücresi bulduğunda parlayacak şekilde değiştirdi. Böylece sinek kanser hücresi kokusu aldığında antenleri parlıyor. Deneyde bilim insanları meyve sineklerinin koku alma duyularını kontrol altına alarak mikroskop altında görüntüledi.

Metabolik farklardan dolayı kanser hücreleri ve normal hücrelerin kokularında farklılıklar mevcut. Köpekler ve arılar da aynı şekilde kanserli hücreleri tespit edebiliyor. Konstanz’da yapılan araştırma meyve sineklerinin de aynı derecede hassas bir koku alma duygusu olduğunu gösterdi. Elde edilen bulgulara istinaden araştırmada sineklerin reseptörleri modifiye edilerek kanserli kokusu aldığında ışıldaması sağlandı. Çoğu koku reseptöründe özel koku reseptörleri bulunsa da meyve sineklerinde 50 farklı koku reseptör nöron  var.

İtalyan bilim insanlarının da destek verdiği araştırmada, laboratuvar ortamında geliştirilen beş farklı meme kanseri örneğiyle, bir sağlıklı meme hücresi kullanıldı. Yakından gözlenmesi amacıyla mikroskop altına yerleştirilen meyve sineğinin üzerine, bir boru aracılığıyla hücrelerin saçtıkları kokular üflendi. Meyve sineği, sağlıklı hücre ile kanserli hücreleri birbirinden ayırt ettiği gibi, farklı kanserli hücrelerin her biri için farklı tonda parlaklık saçtı.

Araştırmacılar, meyve sineğinin kanser hücrelerini bu denli iyi tespit edebildiğini gösteren ilk deneyi yaptıklarını belirtirken, sineklerin kanser teşhisinde köpeklerden daha faydalı olabileceğine dikkat çekildi. Bunun sebebi, köpekler yaptıkları tespitte sadece oturarak veya ayağa kalkarak uyarıda bulunurken, meyve sineklerinin her farklı kanser hücresi için antenlerini farklı parlaklığa sokabilmesi.

“Yüksek duyarlılıklı doğal koku reseptörleri hızlı çalıştığından kolaylıkla test sonucu verebiliyor bu sayede; kanser hücreleri, ucuz, hızlı ve yüksek verimli bir şekilde görüntülenebilir. Hatta teşhise yönelik görüntüleme teknikleri üretebiliriz,” diyor araştırma lideri Giovanni Galizia.

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2014/01/140124082702.htm