Perşembe , Ekim 24 2019
Anasayfa / Bilimsel Gelişme / HIV Virüsünü Durduran Antikor Keşfedildi

HIV Virüsünü Durduran Antikor Keşfedildi

Ulusal Sağlık Enstitüleri (NIH) ‘nden bilim insanlarının liderlik ettiği bir ekip HIV(Aids) virüsünün zayıf bir bölgesini keşfettiler. HIV virüsünün zayıf bir bölgesine bağlanan antikor , virüsün hücreyi enfekte etmesini engelleniyor. Araştırma Ulusal Alerji ve Bulaşıcı Hastalıklar Enstitüsü’nün Aşı Araştırma Merkezi’nden(National Institute of Allergy and Infectious Diseases -Vaccine Research Center) bilim insanları başı çekti.

HIV üzerinde Füzyon(birleşme) peptiti adı verilen bu yeni hedef, 8 amino asit zincirinden oluşuyor ve bu sayede virüs hücreye kaynayarak onu enfekte ediyor. Füzyon peptiti, HIV virüsünün çalışılan diğer bölümlerine kıyasla çok daha basit bir yapıya sahip. Bilim insanları HIV ile enfekte olmuş insanların kanını incelerken,virüsün enfekte hücreleri durdurma kabiliyeti olduğunu keşfettiler. Normalde kan HIV’i nötralize etmekte iyi , fakat  bugüne kadar HIV virüsüne zayıf bir noktadan yaklaşarak geniş çaplı olarak HIV antibadilerine (bnAbs) bağlanarak nötralize eden bir protein bilinmiyordu.

Araştırmacılar kandaki güçlü bnAb antikorlarını (VRC34.01 adını verdiler) izole ederek , onun füzyon peptiti ve şeker molekülüne bağlandığını buldu. Bilim insanları antikoru virüse bağlandığı anda kristalleştirdiler. Böylece VRC34.01’in atomik seviyede nasıl HIV virüsüne tutunarak, antikorun virüsü nasıl hücre-yüzey molekülüne bağlanarak enfekte etmeden durdurduğu açığa çıktı.

Ayrıca bilim insanları bağışıklık sisteminin hücreye füzyon peptiti ile saldırarak HIV virüsünün durdurmaya çalışmasının sıra dışı olduğunu rapor ettiler. 24 HIV enfekte gönüllünün kanını incelediklerinde, 10 kişinin kan örneğinde VRC34.01’in benzer bağlanma bölgesine sahip olduğunu gördüler.

Araştırmacılar artık VRC34.01 antikoruna benzer antikorlar ortaya çıkararak aşı tasarlamaya çalışıyorlar.

Araştırma Science dergisinde yayınlandı.

Araştırma Referansı :  “Fusion peptide of HIV-1 as a site of vulnerability to neutralizing antibody,” DOI: 10.1126/science.aae0474