Sorting by

×
JeolojiMakalelerÜtopyaUzay-Zaman

Kuruma Çatlakları Mars’taki Suyun Geçmişine Işık Tutuyor

NASA’nın Curiosity yani ‘Merak’ adlı gezgini Mars’ın sırlarını çözmeye devam ediyor. 2017’nin başlarında bilim insanları Gale kraterindeki kuruma çatlaklarının bundan 3,5 milyar yıl önce göl halinde olabileceğini duyurmuştu. Böyle antik Mars’ın iklimine ışık tutulmak istenmişti.

“Bu yapıların çamur çatlakları olduğundan artık eminiz,” diyor Kaliforniya  Teknoloji Enstitüsü’nden  jeolog ve araştırmanın baş yazarı Nathaniel Stein.Çünkü bu kuruma çatlakları ancak hava ile buharlaşan ıslak sedimentlerden kaynaklanır. Ayrıca bu antik göl yatağında bu seviye zaman için yükselme ve alçalma göstermiştir.

“Gale kraterindeki bu çamur çatlakları Dünya’da görülen döngülerle aynı özelliğe sahip,”diyor Stein. Araştırma 16 Nisan 2018’de Geological Society of America’da yayınlandı.

Curiosity’nin Analiz Teknolojileri Kullanıldı

Araştırmacılar masa boyutunda Old Soaker(Eski Sağanak) adını verdikleri bir kayaya odaklandı. Old Soaker çapraz çizgileriyle dünyadakine benzer kuruma özellikleri gösteriyor. Ayrıca ekip bu poligonlara Curiosity’de bulunan Mastcam, Mars Hand Lens Imager, ChemCam Laser Induced Breakdown Spektrometresi (LIBS), ve Alpha-Particle X-Ray Spektrometresi (APXS) ile fiziksel ve kimyasal olarak inceledi.

Bu poligonların yakından araştırması ile bu kayanın tek bir tabakasındaki çatlakların , termal veya hidrolik kırılmalardan değil, hava nedeniyle buharlaşarak oluştuğu anlaşıldı. Bilim insanlar 2012’de Merak’ı Mars’ta Gale kraterine indirmişlerdi. Çünkü buranın daha öncesinde göllere sahip olduğunu düşünüyorlardı. Bu çamur çatlakları gerçekten heyecan verici ,çünkü bu sayede bölgedeki göl sistemi anlaşılabilir.

“Burda zamanın bir kesitini yakalıyoruz. Bu araştırma Merak’ın göreve başladığından beri kat ettiği sadece küçük bölüm,” diyor Stein.

Kaynak: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/04/180419172658.htm